2024. dec 28.

170

írta: bervas
170

Megvan a 200 km. 100 km-t mentem 70-nel, 100-at 80-nal.

Szerencsére a nap megvan, a szél meg minimális. A motor macerásan indul, kicsit durrog és kelletlen a nyárra hangolt karbukkal. Ellenben még mindig profi az alapjárat, nem mászkál le-fel.

Mostanában kúphajtás összerakós videókat nézek a neten. Egészen sok van, hiszen Oroszország, Ukrajna és Belarusz mind nagy országok, végtelen számú, fehér mésztéglából összerakott, belül vakolatlan garázssorral, és unatkozó emberekkel. Már nagyjából összeraktam, mit és hogy kellett volna összerakni és kihézagolni 5-6 évvel ezelőtt. Kis szépséghiba, hogy a videók nagy része 2-3 éves, úgyhogy későbbi az információ. Azt is megtudtam, milyen szabvány szimmeringgel lehet kiváltani a spéci tányéros szimmeringet a kihajtásnál. Tavasszal-nyáron, ha melegebb lesz, járatom még kicsit a vasat, és eldöntöm, mennyire lenne jó egy 10/35-ös végáttétel. Ha azt kell összerakni és kihézagolni, akkor már kellően képzett leszek. A 10/35-öshöz viszont tervezni kell km-óra hajtó csavarkerék párt, mert az végképp nincs. 9/37-hez van minden sarokban, 9/35-höz ritka. A sebességmérő rész beállítható pontosra bármilyen áttételhez, okos a belső szerkezete. A távolság számláló azonban kötve van a hajtó áttételhez, én meg szeretem, ha a mechanikus rendszer a lehetőségekhez képest pontos.

Most épp a kardán kihajtás szivárog a váltónál. Nem nagyon, de pettyez. Kellemetlen, hogy a másfél óra ganyésikálás után újra csöpög a lé a forró kipufogó dobokra. Nincs nagy kedvem szétszedni megint, sokadszorra.

Kardán ügyében is képeztem magam kicsit. Úgy tűnik, a váltótengely végén levő dió vezeti a kardántengely elejét. Ez az R71-R25 közötti váltókra volt jellemző. Az R50-nél már elhagyták a hardyt, ott tárcsa jön ki a váltó végéből, arra közvetlenül csavarozódik a kardánvilla. Nekem, úgy emlékszem, kotyog a kardán a dión. Ha lesz kedvem, kibontom a hátsó kereket újra, és megnézem, mi a pontos helyzet, villák és tárcsa nélkül. Ez is rezgéskeltő lehet, ha nem pontos.

Ha már járatok, tesztelem a különböző téli felszereléseket. Egyelőre semmilyen spéci nyakvédő nem ér fel a jóféle, kétszer körbetekert gyapjúsállal. Ha van hozzá jól betűrt arcvédő csuklya, kellemes az élmény, csak nem tudok tankoláshoz levetkőzni. Minden más esetben befúj a hideg menetszél a sisak tövénél, és az egy órán túl kellemetlen. Pláne, hogy a következő alkalmakkor 90-es tempó tesztje fog jönni. Mondjuk vigyázni kell, mert az út mellett árnyas részeken simán ott a jég a tócsák tetején, és elég változatos az útburkolat állapota. Ma is volt derékszögű kanyar, ahol az ív felét besüti és felmelegíti a nap, a másik fele meg árnyékos, nedves, hideg.

Szólj hozzá

oldtimer km-óra járatás Dnyepr MT10