190
A helyzet nem egyszerű. Szétesett a km óra, de nem csak ez a baj.
Ha szétesett, elővettem a kincsek közül a korábban elromlottat, és szétszedtem. Ez a fekete számkockás óra, a hozzáértők szerint nehezebben szerelhető.
Azért ez is szovjet és katonai kivitel. A Pannóniával ellentétben az óraüveg peremezése nem folytonos, hanem fülecskés, így bontható és összerakható a kötés a tajgában is. Utána két csavar kicsavarásával kijön a szerkezet, amely aztán tovább bontható. Lejön a mutató, lecsavarozódik a számlap. Utána a többi spiáter alkatrészt menetes aluszegecs tartja össze, óvatosan szétszedhető. Ennél az óránál kiderült, maga a spiáter ház van szétkopva, és kolompol benne a forgó mágnes tengelye. Körülnéztem a neten, és épp volt valami nem túl romos óra eladó. Érte mentem, belenéztem, elszörnyedtem. Lealkudtam, megvettem, és abban reménykedtem, a kettőből egy jót össze tudok kalapálni.
Amilyen szerencsém volt, abban a mutató mozgató rész volt döglött, a mágnestengely szintén, de a ház maga korrekt állapotú volt. Összerakosgattam tehát a jó részeket, adtam pici zsírt, ahova kellett. Ennél a kivitelnél az számláló nem bontható, a spiáter össze van zömítve. Jobb híján fúrógéppel pörgettem megfelelő állásba a számlálót. Eltartott egy darabig. Ezek után a helyére szegecseltem a számlálót. Leellenőriztem a mutatót, és... nem működött. Mint kiderült, a számláló hozzáért a mutatót mozgató haranghoz. Bontottam vissza a szegecselést, kerestem hézagoló alátéteket a szegecselés alá, és újra összeraktam az órát. Így már rendben működött.
Betettem a motorba üveg nélkül, hogy lehessen mérni, tesztelni gps-sel, aztán meg állítani. Ki is derült hamar, hogy nem méri a sebességet, vagy 30%-kal mutat kevesebbet. Sőt a távolság számláló is kevesebbet mutat vagy 30%-kal. Ennek fele sem tréfa.
Az lesz a gond, hogy csúszik a km óra hajtó fogaskerék a váltó kihajtó kardánvilláján. Ez az a villa, amit méretre köszörültettem, így nem szivárog a szimmering. Ez a villa azért a polcon volt és nem a motorban, mert nem volt passzentos a km óra hajtó fogaskereket tartó átmérője. Valahogy kilemezeltem a fogaskereket, jó is volt egy darabig, de eddig bírta. Szerencse, hogy most a jó kardánvilla van a polcon, méretre lehet munkálni azt is. Utána újra próbálkozom a km óra ellenőrzéssel.