2022. máj 18.

126

írta: bervas
126

Most már a végső állítgatások jönnek, talán.

Először a fékkel kezdtem. Fogtam a 10-es villáskulcsot, és elmentem állítgatni. Mentem a napos, néptelen úton, fékeztem párat, és néztem, mi történik. Aztán a múltkorival ellenkező irányba tekergettem a kétkulcsos fék állítórúdján, mindig csak felet. Harmadik-negyedik tekerésre megjött a féken az erő. Ez után már csak a fékbowdenen kellett állítani, hogy kezem ügyébe essen a fogáspont, kényelmesen. Szépen végigálltam minden lehetséges leágazást, kocsibeállót a rövid szakaszon. Szerencse, hogy csapszeges a fékrudazat, könnyű szétszedni és állítani. Most várok kicsit és használom, hogy lássam merre megy a hatása, miközben kopik. Már meglepően rövid távon meg tudok állni az első és hátsó féket együtt használva.

A következő állítandó dolog a km-óra volt. Szerencsére ennek körmös fülek tartják az üveg rögzítését, egyszerűen bontható. Levettem az üveget és próbáltam kitalálni, mit és merre tekerjek, hogy a 10% többlet mutatást kivegyem belőle. A fékállításkor GPS-sel kimértem, milyen sebességnél mennyi a csalás. Tudtam, mennyit kellene mutatnia mi helyett, de még nem tudtam, hogyan jutok oda. Nézegettem a szerkezetet egy darabig.

dsc07814b.jpg

Tudtam, hogy a mutató spirálrugóját kellene jobban előfeszíteni, de nem tudtam, hogyan. A mutatónak ütközőjét nem láttam a számlapon. A mutató nem akart könnyen lejönni a tengelyről. Addig forgattam a szerkezetet, míg fel nem tűnt, hogy pár helyen piros állító festékjelzések vannak rajta. Az egyik pont egy nagy kar a spirálrugó mellett.

dsc07817b.jpg

A következő kérdés az óra meghajtása volt. Szerencsére a csavarhúzó bitkészletben pont volt olyan méretű négyszög fej, mint a spirál. Fordulatszám állítós fúrógép is akadt, így kellően lassúra állítva be tudtam állítani egy ismert sebesség értéket a mutatón. Utána addig állítottam a rugófeszítő karon, amíg a 10%-kal kevesebb értéket kezdte mutatni változatlan fordulatszám mellett. Aztán összeraktam az órát, és üveg nélkül visszatettem a helyére.

dsc07809b.jpg

Mentem tesztelni. A GPS azt mondta, hogy nagyon pontos lett. Jó lesz vigyázni, mert most már azt mutatja a mechanikus szerkezet, amennyivel tényleg megyek. Ez után csak még egyszer kellett kiszerelni az órát a helyéről, hogy az üveget visszarakjam rá. Utána visszatettem, és örülök.

dsc07822b.jpg

A járatások közben arra is rájöttem, hol folyik a jobbos henger környezete. Két emberes lesz megcsinálni, de megoldom. Az is kiderült, hogy 90 km/h körüli tempóval kergetve a fogyasztás 6 liter körül alakul. Hozzá fog kelleni hangolni a karbukat. Elő fog kelleni bányászni az üveggyertyát megint, mert negyed és fél gázállás között nem ideális a rendszer. Ezen felül az is látszik, hogy fél olajszint alatt elmelegszik az olaj. Ha rátöltök kicsit, akkor már nem villog az olajnyomás lámpa.

Alapvetően jó menni a vassal. Gyors kergetéskor már összeállnak a karbuk. A motor megzajosodik, de amennyit tákoltam, csoda, hogy csak ennyi hangja lett. Kicsit szárazabb a hangja, mint dúsabb keveréknél, de ennyit megér a kisebb fogyasztás. Legrosszabb esetben próbálom megpatkolni a másik pár kínai karbut, ha ezt a párat nem tudom beállítani.

 

Szólj hozzá

első fék állítás km-óra Dnyepr MT10