2023. aug 04.

133

írta: bervas
133

Az első fék nagyon zavart. Nem szeretem, ha nem tudok valamit beállítani, pláne, ha nem értem, hol a hiba. 

Ennek okán szereztem egy egykulcsos első fedelet és hozzá bowdent. Ez az MZ TS-ekhez hasonlóan bújtatott bowdenvéges, szóval teljesen más bowden kell hozzá, mint a kétkulcsoshoz. Az ám, de a bowden fékkarba eső vége is más volt, méreten aluli. Ha nagyobb, abból lehet lereszelni, de a kisebbet nem nagyon lehet felhizlalni. Ha felcinezem, a fékerő szétnyomja a cint. Ha alátétlemezt teszek, egyrészt kiesik, másrészt a kemény lemez kimarja a puha alu kar furatát. 

Miután kigondolkodtam magam, fogtam egy darab rezet, és odaálltam vele az eszterga elé. Bután néztük egymást, majd számos netes videó átböngészése, és évtizedekkel korábbi emlékek felelevenítése után kést kerestem, tokmányt kulcsoltam, mértem, előtoltam, fogást vettem, fejben számoltam, nóniuszt tekergettem, próbáltam úgy csinálni, mint aki ért hozzá. Valahogy csak elkészült egy végdarab henger. Utána kifúrtam rajta a likat, majd a kis darabot levágtam a rúdról. Nagyot nőttem a szememben. 

A bowdenvéget felforrasztottam, miután felfűztem a kisebb vég helyére, és szétcsomóztam az acélszálak végét, hogy mechanikusan is tartson kicsit. Mindent összeraktam, és próbáltam beállítani a rendszert.

Itt annyi a trükk, hogy a pofa kulcsos vége a kulcson fekszik fel, a másik vége egy gomba gömbfelületén. Egy kúpos csavarral beállíthatók a gombák úgy, hogy a pofák fix vége majdnem hozzáérjen a dobhoz. Ezek után ha a kucsos véget beállítja az ember, hamar nagy felfekvő fékfelületet kap. Ez elméletben szép, a gyakorlat persze más. A hátsó,  ugyanilyen szerkezetű, betonbiztos fék erejének kb. 30%-át kaptam. 

Párszor ki-be jártam a fékben, míg rájöttem a következő hibára. Mivel ez nem egy gyárilag összerakott rendszer, hanem ki tudja, mi honnan került össze, kopások vannak a pofák gömbös támasztó felületén. Ezen felül a támasztó gombák fejmagassága, szárhossza sem egyforma. A gombák feje alá pakolt alátétekkel kell beállítani, hogy a súrlódó felületek nagyjából egyenlő magasságban legyenek a dobhoz képest. Így az első fék hatásossága a hátsó 50%-ára emelkedett, és igen örültem neki. Nagyságrenddel jobb lett, mint a kétkulcsos változat. 

Szólj hozzá

első fék Dnyepr MT10