2021. jún 14.

98

írta: bervas
98

Ez a hibakeresés idegesít, de lépésről lépésre bogozom a gombolyagot.

A szelep már úgy pörög a szelepvezetőben, mint a kisangyal. Oda-vissza csúszkálással nem lehet gond. A nyakát kicsit megesztergáltam, hogy biztos sima legyen, és a  vezető furatot is feldörzsöltem.

A szelephimba szépen kézzel klattyantható, könnyen mozog.

A nyomórúd nem tud szorulni.

A szeleptőkének az alu blokkban acél perselye van. A sokadik szerelésnél végre feltűnt, hogy a bal hengernél a két persely eltérő mélységben áll a furatban. Amelyikben szorulós a tőke, annak kicsit kijjebb lóg a vége. Miért lehet ez gond? Nyolc éve egy motornál a főtengely siklócsapágyait állítgattam. Feltűnt, hogy a csapágyperselynek az alu blokkházban "helye" lesz. A terhelés hatására zömül körülötte az anyag, és ha a helyéről arrébb mászik bármi okból, akkor eltűnik a siklócsapágy hézag. Ennek okán kerestem egy darab csövet, a végét méretre esztergáltam. Melegítettem a blokkon, aztán kedvenc kalapácsommal visszaküldtem néhány millimétert beljebb. A persely vége természetesen rondán felgyűrődött, de rajtam nem fog ki. Időközben kaptam külcsön dörzsár készletet, úgyhogy szemrebbenés nélkül visszadörzsöltem méretre a perselyt. Csodák csodája, most nem kellett igazgatni az új szeleptőkét, azonnal megvolt a játéka a perselyben. Szépen forgott körbe-körbe, és hosszában is könnyen járt.

 Apropó szeleptőke. Kimérettem az utángyártott alkatrészt. Az anyaga ugyan öntöttvas, ami a gyári kovácsolthoz képest gyengébb. Azonban a keménységek rendben vannak, kellően magas értékűek azon a felületen, ami nálam 10 perc alatt elkopik. Betettem tehát az újabb új tőkét, amely a szokásos 10 km alatt szokásosan elhalálozott.

Mi maradt, mint lehetséges ok? A vezérműtengely és a kenés. Ha a bütyökprofil kopott, az lehet probléma. A kenéssel eddig nem volt gond. A régi tőkékkel, amíg nem akartam belenyúlni, szépen működött. A következő program tehát blokk kiszerelés és vezérműtengely csere.

Szólj hozzá

hibakeresés Dnyepr MT10 szeleptőke