2020. aug 24.

76

írta: bervas
76

Melegről és hidegről

Természetesen megvan, miért melegebb a jobb henger. Természetesen triviális a megoldás. Természetesen én vagyok a fogalmatlan amatőr.

A következő nagyobb túra előtt át akartam nézni a felmerült problémákat. Először a hátsó tengelyt próbáltam rendbe tenni. Lazítottam a csapágyak előfeszítésén, cseréltem anyát a tengelyen. Visszaraktam a koronásat, mert a sima lelazult, csak a sasszeg fogta meg. Aztán néztem jobb szelephézagot, ellenőriztem a hengerfej csavarokat. Végül elővettem az üveggyertyát.

Az üveggyertya egyszerű eszköz. Olyan gyújtógyertya, amelynek egy része hőálló üvegből van, így látszik az égés színe. A kék a szegény keverék, a sárga a dús. Ha az ember tekergeti a levegőcsavart, a láng színének változásakor tud megfelelő pontot találni. Ellenőrizheti vele a karbu működését is.

Szóval van nekem ilyen, vagy 15 éve vettem. A Dnyepr szerelési könyv azt írja, ne szerencsétlenkedjünk, az alapjárati keverékarányt ezzel állítsuk. Így is lett. A gyanús jobb oldali hengerrel kezdtem. Mintegy két perc alatt eltekertem a levegőcsavart a kék zóna elejére, és kész lettem. Jöhetett a hidegebb bal henger.

Nézem az üveggyertyát, nézem. Alapjáraton semmi. A szikra szikrázik, de az égésnek nincs színe - nincs égés! Kicsit ráhúzom a gázt, úgy mindjárt sárgán, dúsan világít a gyertya. A gázt visszaengedve ismét semmi, feketeség és szikrázás. Ennek fele sem tréfa. Lebontottam a szelepfedelet, néztem a hézagokat. Kicsit tekertem a laza oldalra, majd összeraktam. Aztán leszedtem a karburátort, mert biztos el van dugulva az alapjárati fúvóka. Beleküldtem a 0,4-es mérőfúrót, utána a levegőt: minden oké, a furat tiszta. Akkor mi a baj?

Összeraktam mindent, beindítottam a motort. A teljesen betekert levegőcsavart nekiláttam kitekerni, hogy lássam, mi történik. Az történt, hogy a szokásos kitekerési fordulattól jóval kijjebb kelt életre a henger alapjáraton. Először sárgán világított a gyertya, aztán kijjebb tekerve beállt a kék láng. Bőszen emelkedett az alapjárati fordulat, hogy már mindkét henger dolgozott. Azt visszatekertem szokásosra, és nagy boldogság érzése öntött el. Meg az, mennyire hülye vagyok.

Az történt, hogy amíg a gyújtási hibát kerestem a karburátoroknál, kínomban kicsit megdörzsáraztam az alapjárati fúvókákat. Onnantól nem voltak egy méretűek, és jobban ki kell tekerni a levegőcsavarokat az ideális keverékarányhoz. Ezt mostanra elfelejtettem a nagy kapkodásban. Emiatt küzdöttem a jobb hengerfejjel, meg minden mással napokat.

Elővettem a pittyegős hőmérőt ismét. Miközben gőzölve melegedett a bal henger és égette ki a lerakódott koszt a kipufogóból, mértem hengerfej hőmérsékleteket. A különbség a gyertya környékén 10-15°C volt. Mindkét szívócső egyformán melegedett. Meglett a szimmetria, ami matematikai szempontból is jó. Öröm.

Holnap nagyobb túra, újabb teszt. Amire számítok: olajos jobb csizma boka részen a hardy miatt, olajos hátsó felni a kúphajtás szimmering miatt. Talán ha nem melegszik annyira a hátulja a nagyobb csapágyhézag miatt, nem fog annyira szivárogni. Meglátjuk.

Szólj hozzá

hibakeresés melegedés karburátor állítás szelephézag járatás Dnyepr MT10