2020. aug 22.

74

írta: bervas
74

Inkontinencia

Ahogy az embereknek, a régi masináknak is vannak folyadék megtartási problémái.

Az úgy volt, hogy a múltkori nagy járatás után leengedtem az olajat. Igaz, csak 750 km volt benne, de kellően fekete volt a színe. Ki tudja, mennyi a spén meg a mikroforgács, jobb a békesség. Ha már lent volt az olaj, végignéztem a karter csavarokat. Kellett húzni mindegyiken. Nem sokat, de kellett.

Az olajat fél napig hagytam kicsöpögni, jöjjön ki a lehető legtöbb kosz. Utána zárócsavar vissza, bele a friss olaj. Érdekes, hogy 1,7 liter után maximumot jelzett a nívópálca, jóllehet 2,2 liter kell bele könyv szerint. Lehet, nem csöpögött ki minden, úgy hagytam. Utána kivett gyertyákkal addig rugdostam, míg az olajnyomás lámpa el nem aludt. Aztán gyertyák be, és indítás.

Alaposan kicsöpöghetett minden, mert elég száraz hangja volt. Aztán hallatszott, ahogy az olaj eljut egyenként a csapágyakig, fokról fokra halkult el a zizegés, kalapálás, zakatolás.

Kicsit tekergettem az alapjáraton, mert magasnak tűnt, és nemigen volt motorfék. Gyertya alapján a jobb henger rendben volt keverékileg, a bal még az ősidők óta dúsabb. Azon is állítottam, legyen hígabb a keverék.

Ma újabb próba jött. Indulás a nagykönyv szerint, második rúgásra. Hidegen stabil de egyenetlen alapjárat, erő van benne. Csörömpöl és zakatol, lecsurgott vissza az olaj a karterbe. Az országútra kiérve, kis melegítés után előjött a múltkori jó érzés. Kis fordulaton zsíros röfögés, nagyobb fordulaton bőgés, mozdonyos tompa zakatolás.Alapos közepes fordulatú kergetés után elhalkul a motorzaj, mintha akkor jutna el a szórt olaj minden szükséges helyre.

Menettulajdonságok, mint múltkor, és mintha kezdene a futómű is magára találni. Simul az út, ami pár alkalommal korábban még rázott. Rezgések, kígyózás, enyhe fogaskerék hang persze jelen van, él az orrszarvú az ember alatt. Már merem dönteni, erősebben fékezni, gázzal kormányozni, szóval barátkozunk.

Lakott területen negyedik alján megvan az 55 km/h, országúton a 90 km/h tartósan. A fogyasztás most 6,6 liter körül alakult. Ez teljesen rendben van.

Ami nincsen, az az, hogy megállás után megint ott a tenyérnyi olajfolt. Ahogy néztem, most már nem a karter, hanem a jobb henger visszafolyója ereszt, illetve a henger fúj ki kicsit. Természetesen húzni kellett a hengerfej csavarokon. Lepucoltam az olajsarat a blokkról, jöhet a következő teszt. A biztonság kedvéért körbekentem tömítő pasztával a szivárgó olajcső tömítést.

További kellemetlenség még a jobbos kanyarokban hazafelé felvillanó olajnyomás lámpa. Csak kevés lett neki az olaj, ha alaposan meg van kergetve. A pálca szerint most már fért a karterba. Beletettem még fél litert. A következő próbaút után okosabb leszek. 22-én első hosszabb útra akarok menni, jó lenne, ha összeállna.

Szólj hozzá

oldtimer tisztítás olajfolyás járatás Dnyepr MT10