2020. aug 20.

72

írta: bervas
72

Melegedés hibakeresés

Ez a melegedés dolog nem hagyott nyugodni. Sokadszorra is visszabontottam a hengerfejet. Most mélyebben szándékoztam belenézni a dolgokba, hátha a kenési rendszerben van hiba.

Levettem a hengert és a dugattyút is. Kezdjük a kályhánál. Vajon kap-e rendes kenést a forgattyúcsapágy? 5-6 lendületes rugdosás, és már spriccelt kifele az olaj a hajtórúd mellett. Főcsap szinten kenés tehát van.

A dugattyú szép, éppen kezd járódni.

dsc06405b.jpg

A csapszeg persely is rendben.

dsc06402b.jpg

A gyűrűket levettem, belepróbáltam a hengerbe. A hézag 0,1-0,2 mm, emiatt nem szorulhat, nem melegedhet. A henger is épp kezd bejáródni, még ott vannak a hónolási nyomok. Minden azt mutatja, a henger és a főtengely rendben van.

dsc06403b.jpg

A hengerfejhez a szeleptőkéken jut el az olaj. A szeleptőkék a blokkban csúszkálnak, és bennük itatóvályú gyűjti a lecsapódó olajgőzt. A vályú a nyomórúdra folyik túl, és azon folyik le a kenőolaj a hengerfejbe. Ez nem működik rendesen a jobb hengernél. Gondolkodjunk. A jobb henger a hátsó henger. Emiatt kevesebb olajat kaphat. Ráadásul a motor a középállványon előre dől, ez is okozhat gondot álló helyzetben járatva. A vezérműtengely bütykein szépen áll az olajfilm. Ebből juthat bőven a tőkéken a vályúkba, ha a motor vízszintesen áll.

Összeraktam mindent. A motor természetesen most is pöccre indul, és fél percen belül üzemi hőfokra melegszik. Elővettem a lézeres hőmérőt, aztán a hőkamerát. 40-50°C a hőmérséklet különbség a két henger között, pár perc alapjárat után. Láthatólag a gyertya környékétől kezd a hő elterjedni a hengerfejben, onnan a hengerben.

Ekkor nekiláttam interneten utánanézni a dolognak. Boxer BMW fórumokat dobott fel a kereső, a jelenség ott ismert. Okként felmerült karburálási gond, gyújtás gomd. A tapasztalat ott is az, hogy a jobb henger szelepei az érzékenyebbek, azok égnek meg hamarabb, gyakrabban. Oknak vélik egyrészt a karburátorok eltérő beállítását, illetve gyújtás problémákat.

A karburálást volt legegyszerűbb ellenőrizni. Teljesen betekert levegőcsavarral próbáltam indulni. A jobb henger csak szörcsögött, nem akart menni. Ahogy tekertem kijjebb a csavart, a henger életre kelt. A dús keverék hűt, a szegény melegít, úgyhogy nem tekertem kijjebb a csavart. A karburálás nem lehet hiba.

A gyújtás ikertrafós, így a jeladó és a trafó egyszerre adja a jelet. Ebben nem lehet különbség a két henger között. Megakadtam.

Később átbeszéltük a problémát egy olajos kezű ismerőssel. Felmerült, hogy esetleg a nem egytengelyű szelepfészek és szelepvezető miatt a szelep súrlódik és az melegít. Ezt könnyű volt ellenőrizni, mert van másik, rossznak minősített hengerfej a kincsek között. Újabb másfél óra, és fent volt a teljesen más hengerfej. Ha továbbra is melegszik az az oldal, akkor határozottan nem hengerfej gond.

Beindítottam a motort, és néztem, mi történik. Az történt, ami eddig. A jobb henger erősen melegedett, a bal meg nem. Itt, ebben a pillanatban mit lehetett tenni? Elengedtem a problémát. Lehet, hogy nem bug, hanem feature.

Szólj hozzá

hibakeresés hengerfej Dnyepr MT10