2020. aug 15.

68

írta: bervas
68

Fék ápolás

Mély nyomokat hagyott bennem, amikor a szakadó esőben olyat blokkolt a hátsó kerék, hogy a motor is leállt. Rossz érzés 220 kg szovjet vassal korcsolyázni a vizes aszfalton az autók előtt. Persze megint én voltam az amatőr.

Az úgy volt, hogy a látványosan nyolcas felnis, ráadásul tojás fékdobú hátsó kerék helyett szereztem másik agyat, új felnit, küllőket. Lefesttettem a felnit, políroztattam a dobot és összeraktam a rendszert. Örültem magamnak erősen, mert ez minimálisan ütött bármelyik irányban, a gumiabroncs és a jármű tömege kivasalja a többit.

A probléma ott jelentkezett, amikor a fékpofákat próbáltam átrakni az új agyba. Kiderült, hogy milliméterekkel kisebb ennek az agynak a belső dob átmérője. A fék alaplemez a kúphajtás házon van. Az vagy 10 kg-os, szabálytalan alakú darab, nem fogom esztergába befogni. Jobb híján reszelővel álltam neki a pofákat kisebbre venni.

A reszelés lassú műfaj. Az eltüntetendő réteg mm nagyságrendű, én meg lusta vagyok. Így történt, hogy csak addig reszelgettem, amíg kis noszogatással éppen befért az agyba a két pofa. Fék természetesen lett, harapott és satuzott. Melegedett is kicsit menet közben, de talán nem volt elviselhetetlen. Gondoltam, majd bekopik.Egészen az első esős menetig.

Hogy a kuplungot is kellett matatni, kint volt a kerék és a pofák. A pofákon pozíció szinten máshova van ragasztva a súrlódó betét. Ezen nem lepődök meg. Jobban ránézve azon lepődtem meg, milyen randán sikerült a reszelés.

Így hát megint nekiláttam a reszelésnek. Most direkt figyeltem arra, hogy a két pofa egymáshoz képest körkörös legyen, bárhol is van elcsúszva a betét ragasztás. Minimális munkával sikerült jó állapotot elérni.

Hogy a betétek nagyjából rendbe lettek téve, foglalkoztam kicsit a fékdobbal. Szerencsére ismerősnél lett olyan eszterga, amelybe befért a komplett gumizott kerék. Nosza, feltettük a kereket, a mester beállította pár papírgalacsinnal a szétvert tengelyvégi központfuratot, és mehetett az érintő fogás.

20200731_082432b.jpg

A dob meglepően jó alakkal rendelkezett. Minimálisat kellett kiszedni belőle. Pici tojásfolt maradt a paláston, de annyi kell, hiszen szovjet.

20200731_082444b.jpg

Ebbe a dobba szinte beesett a felszerelt fékrendszer. Kicsit állítgattam a pofa hézagon, aztán ment a próbakör. A motor szépen gurult, a fék gyenge volt, de gondoltam, majd bekopik. A dob nem melegedett, szóval egy gonddal megint kevesebb.

Szólj hozzá

kerék fék állítás Dnyepr MT10