65
Kuplung mizéria
Szóval a motor megint utánfutón ért haza, kuplung hibával. Úgy véltem, a tárcsáról lemállott a ráragasztott súrlódó betét. Nagyobbat nem is tévedhettem volna.
Szerencsére már rutinszerűen bontom ki a váltót. Most épp ezt láttam a kritikus helyen:
A súrlódó betéteknek kutya baja. Az agy szegecselése nem állt a helyzet magaslatán. Mindezt olyannyira, hogy simán kimászott az agy a tárcsából. A szegecs annyira nem volt zömítve, hogy a félrefókuszált fotón is látszik, hogy hengeres a teste:
Addigra persze más beszereztem másik kuplungtárcsa párt. Hogy az élmény friss volt, azon is megnéztem a szegecseket az agy körül. Lássatok csodát, azok is pont olyan trehányul voltak odatéve, mint a most szétesettek. Fogtam tehát a nagy kalapácsot és egy erős tüskét, és szép erőteljesen mindegyiket megpréseltem mindkét új tárcsán. Így ment össze a rendszer.
Az összerakás nem triviális, ha a motor a helyén van. Először is jó, ha a kuplungrugók a helyükön maradnak. Ennek egyszerű és másnál is látott módja a törlőpapírral kihézagolás:
A következő lépés a tárcsák agyának összefogása. Egyrészt, hogy a bordák egy vonalba essenek, másrészt hogy a tárcsák központosak legyenek a nyomólap kiemelő furatával. Erre az ember vagy bontott váltó bemenő tengelyt használ, vagy marat megfelelő tengelyvég szerszámot. Nekem egyik sem volt, ellenben 3D nyomtattam egyet. Meglepően jól sikerült, jól használható:
A rugórendszert hosszú M8x1 csavarokkal kell először felfűzni, aztán összeszorítani, míg a rövid zárócsavarok be nem férnek a helyükre.
A próbaúton szépen működött a kuplung egy darabig. Aztán leszakadt az eső, majdnem elfektettem a motort a blokkoló hátsó fék miatt, és elment a kuplung holtjáték.