2024. nov 03.

160

írta: bervas
160

A lendkerék rendberakása után a kuplung rendberakása következett. 

Olyan a konstrukció, hogy a lendkerékből hat csap áll ki, ezen megy át a teljesítmény a kuplung felé. A csapokat előzetesen kipréseltem. Kellett hozzá masszív nyomócsap, mert a puhább anyagot elkente a kínai prés. 

Ismerőssel egyeztettem az ügyben. Az volt az információ, hogy az utángyártott csapok esetleges minőségűek, a felületkezelésük szintén. Ha lehet, tegyem vissza a gyáriakat, olyan helyzetbe forgatva, ahol még nincsenek megkopva. Ezzel együtt vettem utángyártott csapokat, legyen tartalék. Megmértem a méreteket, tömegeket: volt szórás rendesen. Hosszában több mm volt az eltérés, és a kidolgozás minősége is esetleges volt. Így aztán megpucoltam a kiszerelt eredeti csapokat. Itt is volt méret eltérés, de tömegben grammon belül voltak. Beüzemeltem a prést, és méretre tettem őket. 


dsc09310b.jpg

Mint az internetből kiokosodtam, a csapok szabad magassága egyrészt megadja a rugók előfeszítésének hosszát, másrészt egyenletes felfekvő felületet biztosít a kuplung záró fedlapjának. Ennek okán egy darab csőből etalont csináltam, hogy egyenletes legyen a préselt hossz. Ügyeskedni kellett, mert ez pont olyan méret volt, hogy hol kicsit túllógtak a csapok a hátsíkon, hol nem. Szerencse, hogy üreges az ellentartó vas, volt hova túlnyomni a csapot, amikor kellett. 

dsc09311b.jpg

dsc09312b.jpg

A hátlapon a túllógó csapokat síkba tettem. A színek mutatják, mennyire szór a gyári csaphossz, miből mennyit kellett levenni. 

Amikor ez megvolt, kipucoltam a kuplungházat. Kipiszkáltam a régi szimmeringet, amely szemre jónak tűnt, de ott volt az olajköd a kerék mögött. Természetesen laza volt a házban az előzőleg betett fekete szimmering, ott ködölhetett az olaj. Összerakás előtt ránéztem, rendben szelel-e az olaj elvezető furat alul a seeger hornyában. 

dsc09314b.jpg

Most masszívabb anyagú viton szimmeringet raktam be. 

dsc09315b.jpg

A szimmering után a helyére ment a lendkerék. 80 Nm körül húztam meg a központi csavart. 

dsc09317b.jpg

Jöhetett a kuplung összerakás. Megint csak az interneten láttam azt a trükköt, hogyan lehet a billegős kuplung rugókat a helyükön tartani papírtörlővel. Elvileg ezt műhelyasztalon kellemes csinálni, függőlegesen álló főtengelynél. Nekem bent volt a motor vázban, nem akartam kivenni emiatt. 

dsc09318b.jpg

A kuplung tárcsákat 3d nyomtatott központozóval fogtam össze, és hosszú behúzó csavarokkal feszítettem össze a rendszert. Elég puha a zárólemez, minden mozog mindenfele, szóval türelmesen, kopogtatva, mozgatva, igazgatva, feszegetve kell felfűzni a lemezeket a csapokra. 

dsc09319b.jpg

A gyári szovjet hasított fejű csavarok helyett már régebben csináltam belső kulcsnyílásúakat. Mindegyik kapott egy pici menetragasztót, és kész a kuplung.

dsc09320b.jpg

Szólj hozzá

oldtimer kuplung lendkerék Dnyepr MT10