2021. ápr 26.

96

írta: bervas
96

Malac a jégen

Az ember örül, persze korán. Az a nyomorult csettegő-kattogó hang megint előjött.

Már ismertem. Mértem szelephézagot, bal szívót. Elment. Utánállítottam, járattam öt percet. Megint elment.

Nagy levegőt vettem, és szétszedtem megint a bal oldalt. Cseréltem szeleptőkét egy kevésbé kopottra. Összeraktam, mentem 60 km-t. Csattogott az is. Kicsit kergettem, hátha elmúlik. Nem múlt. Kergettem még jobban. Nem múlt.

Nagy levegőt vettem, szétszedtem megint a bal oldalt. Próbáltam mágnessel kicsalogatni a szeleptőkét. Nem jött. Mit volt mit tenni, szét kellett szedni a blokkot.

Két napom ment el rá. Blokk ki, blokk szét. A vezérműtengely csapágyakat elővigyázatosan megvettem, szimmering volt itthon. A vezérműtengely brutálisan meg volt kopva. Az egyik bütyökből 3-4 mm magasság hiányzott. A szeleptőke a blokk fele befele kocogtatva jött ki. Borzalmasan meg volt kopva, vagy 5 mm mély árkot rágott bele a bütyök. Beletettem az utolsó használt szeleptőkémet. Betettem a tartalék vezérműtengelyt az új csapágyakkal. Összeraktam, visszatettem a motort a vázba. Beindítottam. Végre szép csöndesen járt, csak a karbu szinkron ment világgá. Járatás után kétszer néztem meg, mászik-e a szelephézag a bal szívónál. Nem mászott.

Elmentem próbaútra. 8 km után előjött a csattogás. Nem voltam boldog.

Mivel elfogyott a szeleptőke készlet, rendeltem újakat. Eltelt pár hét, megjött. Minőséginek látszik, szépen kiedzve.

Nagy levegőt vettem, szétszedtem megint a bal oldalt. A szeleptőkén ismét 2 mm kopás. Összesen 12 km alatt. Betettem az új tőkét. Sarkai letörve, élei letörve, méretre beigazítva. Járatom, nézem szelepfedél nélkül. Nyomórúd szépen forog. Hézag több járatás után állandó, nincs csattogás.

Elmentem próbaútra. 12 km után előjött a csattogás. Egyre erősödött a maradék 50 km alatt.

Nagy levegőt vettem, levettem a bal szelepfedelet. Szívószelep hézag elmenve, szelepvég sapka leesve, nyomórúd kezd görbülni. Hoppá.

Ha három szeleptőke igen rövid idő alatt egymás után megdeglik, akkor a hiba talán a szeleptőkén kívül van. A nyomórúd problémát a meg-megálló szelep szokta okozni. Következő lépés a szelep és a szelepvezető ellenőrzése. Jobb oldalt működött az utána dörzsárazás, hátha itt is fog. A szeleptőke készletből van még pár darab, nyomórúd is van. Hátha a meg-megszoruló szelep a ludas.

Szólj hozzá

szelephézag járatás Dnyepr MT10 szeleptőke