2020. aug 19.

71

írta: bervas
71

Melegedési mizéria

Lelkesen járattam a jónak tűnő motort, amelyiknek még mindig érezhetően melegebb volt a jobb hengere. Ha jól zár a szívószelep (kimértem!), a karbu miért melegedik még mindig, és miért forr ki belőle a benzin leállítás után? Piszkált a dolog.

Levettem a hengerfejet 60 km járatás után. Elszörnyedtem rögvest. A saját kezűleg berakott, becsiszolt szelep épp a cseppenés határán volt. Pici piros folt jelezte, hol kezd deformálódni a túlhevült szeleptányér. Ennek nem volna szabad történnie, úgyhogy kivettem a szelepeket, és nekiláttam hümmögni, nézelődni.

dsc06380b.jpg

A szelepvezetőkben mm nagyságrendű volt a kopás, a szelepek támolyogtak a vezető furatában. Lendületesen nekiláttam emlegetni a gépműhelyes ember nőági felmenőit, de kis idő múlva abbahagytam, gondolkodtam tovább. A gépműhelyes mindkét hengerfejet ugyanúgy felújította, a bal pedig szépen dolgozik. Akkor ez miért nem?

Az biztos volt, hogy a szelepek tengelye, a szelepfészek nem egytengelyű a szelepvezetővel. Attól mászott arrébb a a szívószelep.A tömítés gond miatt áramló gázok rövid úton elégették ezt a szelepet is.A szelepfedélben rézpor nyoma, a szeleprugó alatt szintén, a kipufogó szelepet lepi a ráégett por, a szárán felkenődve a réz.

dsc06388b.jpg

dsc06390b.jpg

Gondolkodtam valami egyszerű megoldáson fél napot. Szerencsére megvoltak a kivett bronz szelepvezetők. A szerelési könyvet átolvasva kiderült, a vezető kiszerelés nem nagy művészet, a beütés annál inkább. Mindegy, egy próbát megér. Kerestem támaszcsövet, kiütő tüskét, és pár erős ütéssel kivettem a vezetőket. A gyári bronzzal összehasonlítva látszik, hogy nemcsak vacakabb az anyaga, de rövidebb is. Így könnyebben billen a szelep hiba esetén, hamarabb kopik.

dsc06392b.jpg

Miután kinézegettem magam, egy életem, egy halálom, beütöttem a régi, kivett vezetőket. Annyit kibírnak, hogy egy melegedés tesztet csináljak. Össze is raktam a hengerfejet, egy harmadik szívószeleppel, nagy reményeket fűzve a dologhoz. Hiába. A motor pöccre indult, és a jobb henger mintaszerűen melegedett elfelé. Ennek fele se tréfa. Gondolkodtam, hogyan tovább.

A melegedést a gáz összenyomásán és az égésen túl valami súrlódás okozhatja. Levett szelepfedéllel beindítottam a motort. A bal hengernél megvolt az 1 csepp/másodperc kenés, a jobb hengernél nem. Talán ez a baj, és magyarázat lehet az intenzív kopásra.

Szólj hozzá

hibakeresés szelep melegedés Dnyepr MT10