2020. aug 17.

69

írta: bervas
69

Szelep mizéria

Próbáltam indítgatni a motort, de nem nagyon akarta. Az tűnt fel, hogy a jobbos karbuból ömlik a benzin, illetve igen meleg. Az alapjáratot lehetetlen beállítani rajta, és a bowden húzogatásra sem reagál.

Hátha falsot szív és szegény a keverék - gondolta az egyszer amatőr. Nosza, vettem vékony tömítéspapírt, csináltam bele tömítést. Érdekes, ott meg feketés massza bugyogott, amíg masszívan meg nem húztam a karbu csavarokat. A tömítés belseje is enyhén fekete kormos volt. A szívó oldalon?!

Ahogy nézegettem, feltűnt még, hogy a jobbos henger fém szívócsöve pillanatok alatt meleg lesz alapjáraton sántán, másfél hengerrel ketyegő motornál, míg a ballal nincs gond, az tapintásra hideg. Osztottam, szoroztam, fejben hibafát futtattam, aztán kijött a megoldás: valami nem kerek a szívószeleppel. Azzal, amire heteket vártam, és vadonat új került bele tavasszal, és kb. két üzemórát ment.

Levettem tehát a hengerfejet. A kézikönyv azt írja, önts gázolajat a szívócsonkba, és 30 másodpercen belül nem szabad ereszteni a szelepnek. Jelentem, a beleöntött víz azonnal csurgott át a szelepen. Kivettem a szelepet, és láttam, hogy mind a tányér pereme, mind a fészek fekete.

dsc06382b.jpg

Itt valami nem gömbölyű. Elővettem a csiszolópasztát, nekiláttam csiszolni. Láss csodát, a szelep nem akarta a csiszolódást. A kerület 1/3 része nem akart hozzáérni a fészekhez, hiába forgattam körbe. Tehát az utángyártott új szelep selejtes.

Elővettem a mikrométert és a szelepes dobozt a régi szelepekkel. Kiválasztottam azt, amelyiknek a szára nagyjából ez a méret volt. Érdekes módon azt pillanatok alatt be lehetett csiszolni. Itt az volt a gubanc, hogy a fészken maradtak kráterek. A szelepet nem akartam szétcsiszolni, fészekmaróm nincs. Összeraktam, megint vízpróba. 10 másodpercet bírt, utána kezdett szivárogni. Talán próbálni jó lesz.

Csodák csodája, a motor egyből indult. Volt alapjárat mindkét hengeren, nem sántított semmi, szépen ketyegett. Ennyit számít az áramlástan, meg a szelepek tömítettsége. A szívó oldalon tehát egyetlen rossz szelep meghülyíti a komplett áramlást karburátorostul, légszűrőstül.

Szólj hozzá