66
Kuplung mizéria 2
Egyszóval, bonthattam újra a kuplungot. Szerencsére már egészen bejáródott a technikám, 1 óra a szintidő a keréktengely anya leszerelésétől kezdve. Közben beszereztem az esedékes alkatrészeket: a kiemelő nyomórudat, a nyomólapot és a nyomócsapágyat.
Szerencsére az alkatrészes ember most észnél volt, és a "jobbikat" küldte, amiből volt. Nézzük például a nyomórudat. Fent a régebbi, lent a jobbik:
Látható, hogy a rudak jobb végén hengeres csap van, ez a nyomócsapágy részt vezeti. Az alsó, javított verziónál van egy gumitömítés, ami meggátolja, hogy az olaj középen végigfolyjon egészen a behajtó tengely elejéig. A bal vég csatlakozik a nyomólaphoz. Ez négyszögletes fejjel dolgozik, amelynek technológiai okokból hengeres nyaka van:
A felső, régi rúdon a négyszög vég alatt a nyak el van keskenyedve és körkörös. Az új rúdon a nyak vastag, nincs elvékonyodva. Mi lehet itt a gond a régivel? Ez:
Gyakorlatilag a hengeres nyak pörög a nyomótárcsa vékony lemezében, mint egy fúró. A négyszög furat már ki van tágítva, és a rúd hengeres homloka javában forgácsolja kifelé a furatot a nagy átmérőre. Emiatt állandóan elmászik a kuplung hézag és előbb-utóbb a kiemelő rúd nem lesz, amin feltámasszon.
Az új négyszög furat így néz ki:
Látszik, hogy direkt meg van vékonyítva ott a lemez, hogy könnyebb legyen a sarkos lyukat kiütni. Ez azonban azt eredményezi, hogy nem elég vastag felfeküdni a négyszögre lapított rúdvégen. Itt a hengeres nyakon nyomódik a rúd a kiemelő laphoz, ami nem szerencsés, és újra nyakon forgás lesz belőle, hacsak... Hacsak nem húzok egy alátétet a rúd elejére:
Az alátét pont eltakarja a négyszöges rész mögötti hengeres nyakat egyrészt. Így a nyomólap a négyszögletes részt látja tisztán. Másrészt, minő meglepetés, pont ott a helye a nyomólap közepén:
Hogy a rendszer működjön, a kézben tartott váltóval összerakáskor először a nyomórudat kell bejátszani a négyszögbe. Felszerelt váltóval esélytelen a dolog. Három-négy kéz kell hozzá, akkor megy. Utána jöhet a jobbik minőségű nyomócsapágy, és mehet össze a rendszer. Kíváncsi vagyok, mennyire fog mászni a kuplung hézag és mennyire bírja az alátét.