2020. aug 12.

66

írta: bervas
66

Kuplung mizéria 2

Egyszóval, bonthattam újra a kuplungot. Szerencsére már egészen bejáródott a technikám, 1 óra a szintidő a keréktengely anya leszerelésétől kezdve. Közben beszereztem az esedékes alkatrészeket: a kiemelő nyomórudat, a nyomólapot és a nyomócsapágyat.

Szerencsére az alkatrészes ember most észnél volt, és a "jobbikat" küldte, amiből volt. Nézzük például a nyomórudat. Fent a régebbi, lent a jobbik:

dsc06372b.jpg

Látható, hogy a rudak jobb végén hengeres csap van, ez a nyomócsapágy részt vezeti. Az alsó, javított verziónál van egy gumitömítés, ami meggátolja, hogy az olaj középen végigfolyjon egészen a behajtó tengely elejéig. A bal vég csatlakozik a nyomólaphoz. Ez négyszögletes fejjel dolgozik, amelynek technológiai okokból hengeres nyaka van:

dsc06373b.jpg

A felső, régi rúdon a négyszög vég alatt a nyak el van keskenyedve és körkörös. Az új rúdon a nyak vastag, nincs elvékonyodva. Mi lehet itt a gond a régivel? Ez:

dsc06374b.jpg

Gyakorlatilag a hengeres nyak pörög a nyomótárcsa vékony lemezében, mint egy fúró. A négyszög furat már ki van tágítva, és a rúd hengeres homloka javában forgácsolja kifelé a furatot a nagy átmérőre. Emiatt állandóan elmászik a kuplung hézag és előbb-utóbb a kiemelő rúd nem lesz, amin feltámasszon.

Az új négyszög furat így néz ki:

dsc06375b.jpg

Látszik, hogy direkt meg van vékonyítva ott a lemez, hogy könnyebb legyen a sarkos lyukat kiütni. Ez azonban azt eredményezi, hogy nem elég vastag felfeküdni a négyszögre lapított rúdvégen. Itt a hengeres nyakon nyomódik a rúd a kiemelő laphoz, ami nem szerencsés, és újra nyakon forgás lesz belőle, hacsak... Hacsak nem húzok egy alátétet a rúd elejére:

dsc06377b.jpg

Az alátét pont eltakarja a négyszöges rész mögötti hengeres nyakat egyrészt. Így a nyomólap a négyszögletes részt látja tisztán. Másrészt, minő meglepetés, pont ott a helye a nyomólap közepén:

dsc06376b.jpg

Hogy a rendszer működjön, a kézben tartott váltóval összerakáskor először a nyomórudat kell bejátszani a négyszögbe. Felszerelt váltóval esélytelen a dolog. Három-négy kéz kell hozzá, akkor megy. Utána jöhet a jobbik minőségű nyomócsapágy, és mehet össze a rendszer. Kíváncsi vagyok, mennyire fog mászni a kuplung hézag és mennyire bírja az alátét.

Szólj hozzá

hibakeresés kuplung Dnyepr MT10