48
Kis fény
Tekintve a jelenlegi járványügyi helyzetet, nem könnyű az elektromos gyújtás beszerzése. Akinek van, az nem fér hozzá a határzár miatt. Aki kereskedik, annak két és félszer többért van. Más megoldás kellett.
Eltöltöttem egy estét a megszakítók lelkivilágával. A szikrázós orosz megszakító szimpatikusnak tűnt, de miért szikrázott? Tolómérővel méricskélve kiderült, eléggé nagy hézagolók kellettek a kalapács tengelyére. Azok azonban jórészt fém alátétből lettek összerakva az idők folyamán, és áthúztak. Kerestem a kincsek között megfelelő vastagságú bakelit lapot, és fűrésszel, reszelővel gyártottam távtartót. Összeraktam a gyújtást, és kíváncsian vártam, mi történik.
Az történt, hogy két estét megint rugdoshattam ezt a dögöt. A karbukon a levegőcsavart szinte teljesen dúsra kell tenni, csak akkor hajlandó beindulni. Ugyanúgy durrogott a gép tovább alapjárat felett, de a megszakító össze-vissza szikrázása megszűnt. Ez két okból volt jó. Egyrészt, a gyújtás rendbe rakódott. Másrészt a hiba egyértelműen csak a szelepeknél lehet.
Egy ráérő éjjel levettem a balos hengerfejet. Szemre minden rendben volt, vékony koromréteg fedte az égésteret. Kibányásztam a szívószelepet. Fényes volt a szelepfészek, a szelep élszalagja szintén. Meg is lepődtem, mennyire jól sikerült a csiszolás. Bezzeg a kipufogó szelep.
Tiszta matt korom a fészek, a szelep szintén. Ez bizony nem zárt. Mutatta ezt a kipufogó csatornában levő koromréteg is.
Amikor megint lett időm, elővettem a szelepcsiszoló pasztát és a tapadókorongos szelepforgatót. Megnéztem néhány youtube videót a technikáról, és hosszú percek alatt szalagot csiszoltam a szelepre.
A fészek is kimattult.
Utána gyártottam új karbu tömítést a szétszaggatott helyett. Aztán tömítettem a tömíteni valókat, és mentek vissza a szelepek a helyükre.
Aztán a hengerfej ment vissza a helyére.
Jöhettek a szelephimbák. A himbatengelyek nagy, masszív csavarok, amelyeket anya rögzít. Betettem a kipufogó himbát, meghúztam az anyát. A himba könnyedén billegett. Jött a szívó himba. Betettem, meghúztam az anyát. Billegetem a himbát: nehezen mozdul. Megolajoztam körbe, amit lehetett. Még mindig nehezen mozdul. Kicsit visszaengedtem az anyán addig, amíg a himba itt is könnyen nem mozgott.
A hézagállítás következett. Első lépésként rugdostam kicsit a motort, üljenek helyükre a szelepek. A szívó szelepnél ismét mesebeli volt a hézag: hol volt, hol nem volt. Tekergettem erre-arra a hézagállító csavart. Végül stabilizálódott a helyzet. A biztonság kedvéért a 0,07 mm gyári hézag helyett 0,15 mm-t állítottam. Ha ülnek be a szelepek, legyen hézag, mielőtt beégnek.
Jöhet a jobbos henger.