2020. már 19.

48

írta: bervas
48

Kis fény

Tekintve a jelenlegi járványügyi helyzetet, nem könnyű az elektromos gyújtás beszerzése. Akinek van, az nem fér hozzá a határzár miatt. Aki kereskedik, annak két és félszer többért van. Más megoldás kellett.

Eltöltöttem egy estét a megszakítók lelkivilágával. A szikrázós orosz megszakító szimpatikusnak tűnt, de miért szikrázott? Tolómérővel méricskélve kiderült, eléggé nagy hézagolók kellettek a kalapács tengelyére. Azok azonban jórészt fém alátétből lettek összerakva az idők folyamán, és áthúztak. Kerestem a kincsek között megfelelő vastagságú bakelit lapot, és fűrésszel, reszelővel gyártottam távtartót. Összeraktam a gyújtást, és kíváncsian vártam, mi történik.

Az történt, hogy két estét megint rugdoshattam ezt a dögöt. A karbukon a levegőcsavart szinte teljesen dúsra kell tenni, csak akkor hajlandó beindulni. Ugyanúgy durrogott a gép tovább alapjárat felett, de a megszakító össze-vissza szikrázása megszűnt. Ez két okból volt jó. Egyrészt, a gyújtás rendbe rakódott. Másrészt a hiba egyértelműen csak a szelepeknél lehet.

Egy ráérő éjjel levettem a balos hengerfejet. Szemre minden rendben volt, vékony koromréteg fedte az égésteret. Kibányásztam a szívószelepet. Fényes volt a szelepfészek, a szelep élszalagja szintén. Meg is lepődtem, mennyire jól sikerült a csiszolás. Bezzeg a kipufogó szelep.

dsc06189b.jpg

Tiszta matt korom a fészek, a szelep szintén. Ez bizony nem zárt. Mutatta ezt a kipufogó csatornában levő koromréteg is.

dsc06187b.jpg

Amikor megint lett időm, elővettem a szelepcsiszoló pasztát és a tapadókorongos szelepforgatót. Megnéztem néhány youtube videót a technikáról, és hosszú percek alatt szalagot csiszoltam a szelepre.

dsc06192b.jpg

A fészek is kimattult.

dsc06191b.jpg

Utána gyártottam új karbu tömítést a szétszaggatott helyett. Aztán tömítettem a tömíteni valókat, és mentek vissza a szelepek a helyükre.

dsc06193b.jpg

Aztán a hengerfej ment vissza a helyére.

Jöhettek a szelephimbák. A himbatengelyek nagy, masszív csavarok, amelyeket anya rögzít. Betettem a kipufogó himbát, meghúztam az anyát. A himba könnyedén billegett. Jött a szívó himba. Betettem, meghúztam az anyát. Billegetem a himbát: nehezen mozdul. Megolajoztam körbe, amit lehetett. Még mindig nehezen mozdul. Kicsit visszaengedtem az anyán addig, amíg a himba itt is könnyen nem mozgott.

A hézagállítás következett. Első lépésként rugdostam kicsit a motort, üljenek helyükre a szelepek. A szívó szelepnél ismét mesebeli volt a hézag: hol volt, hol nem volt. Tekergettem erre-arra a hézagállító csavart. Végül stabilizálódott a helyzet. A biztonság kedvéért a 0,07 mm gyári hézag helyett 0,15 mm-t állítottam. Ha ülnek be a szelepek, legyen hézag, mielőtt beégnek.

Jöhet a jobbos henger.

Szólj hozzá

gyújtás szelephézag járatás Dnyepr MT10 szelep csiszolás