2019. nov 24.

36

írta: bervas
36

Első fék mizéria

Előbb-utóbb műszaki vizsga fog következni. Ehhez gatyába kell rázni a fékeket. A hátsó fék a hagyományos egykulcsos. Azt a múltkor beállítottam úgy, hogy masszívan fog. Előre komplett új kétkulcsos fékfedél került friss betétekkel, de nem az igazi.

Nekiláttam beállítani a karok és rudazatok rendszerét. Próbáltam a szerelési könyv alapján. Sajnos nem lett említésre méltó fékhatás. Pedig már úgy is próbáltam, hogy két kézzel felfektettük a két fékkulcsot, és ahhoz a helyzethez állítottunk a rudazatot. Nem sokkal lett jobb.

Aztán a múltkori börzén találtam gyári bowdent az egy kulcsos első fékhez:dsc06053b.jpgEz eredeti ukrán, motoron nem volt. Előkotortam hozzá az egykulcsos fedelet. Nem sokat foglalkoztam vele eddig:

dsc06055b.jpg

A kisebb luk rajta a kúpgörgős kerékagy csapágyból kicsorgó zsírt összefogó vályú kivezetése. Balra a támasztás helye a villán, jobbra az állító csavar. Ugyanez belülről:

dsc06056b.jpg

Klasszikus egykulcsos beépítés enyhe trükkökkel. Középen a mocskos kör a csapágyzsírt gyűjtő vályú oldalfala. Balra a fékkulcs, ami belső kulcs. Ezzel terepállóbb a dolog, cserébe kisebb a lehetséges lökethossz. Ezt kompenzálandó a fix pont egy kúpon helyezkedik el. Ahogy a betétek kopnak és nagyobb löket kellene a fogáshoz, az ember beljebb tekeri a kúpot, és máris ott a fékhatás. Itt a kulcs közelről:

dsc06058b.jpg

A hengeres fejű csavar egyszerre löket határoló és tengelyirányú rögzítés. A fékkulcsban a dió peremes, bowden szakadás esetén nem tud kiesni. A fékkar tengelye természetesen zsírzószemmel kenhető kívülről. Minden ki van találva, minden végig van gondolva. Itt vannak a belső részek:

dsc06059b.jpg

A fékbetétek tengely helyett gömbfelületen fordulhatnak el, gondolva a fékfedél és a dob "ahogy sikerül" típusú egytengelyűségére.

A beállítás egyszerű. Az ember összerakja a rendszert. A kerékbe szerelt állapotban addig tekeri a kúpot, amíg fogni nem kezd a fék. Akkor egy pozíciót visszaenged. Beállítja a bowden holtjátékát, és kész a masszív első fék. Legalább is erősen remélem.

A motor egyébként ma pöccre indult, békésen ketyegett a 10 fokban. A hátsó fék, mint mondtam, brutál, radírozott a kerék. Valami hasonlót szeretnék elől is, a tétova lassítás helyett.

Szólj hozzá

első fék állítás járatás Dnyepr MT10