2018. dec 18.

1

írta: bervas
1

Miért?

Már a 350. km táján voltam aznap, és erősen nyomta az ülés a farokcsontomat. 80-85 km/h volt a tempó, és bár magától ment és gondolatra fordult alattam a motor, úgy gondoltam, ebből elég. Nem jó a lábtartó-üléslap távolság hosszirányban (rövid), nem jó az ülőlap-kormány magasság különbség (kicsi). Nem dübörög, nincs nyomatéka. Kellene valami más, megint.

Elkezdtem gondolkodni, mi legyen.

  • Méret? 500 cm3 már sok, 125 cm3 még kevés.
  • Motor karakterisztika? Egy henger kevés, négy már sok. Soros kettest nem szeretem. V2 vagy boxer jó.
  • Jelleg? Klasszikus motor formájú motor.
  • Használat? Országút, másod-sokadrendű utak. Város minimális, autópálya kizárva.
  • Hang? Legyen. Böfögjön, pöfögjön, de ne ordítson.
  • Fogyasztás? Legyen négyütemű.
  • Hűtés? Véletlenszerűen használom, sokat áll, legyen léghűtés.
  • Ár? Hobbimotor, játszóeszköz, minimális költségkeret.

Viccesnek tűnhet, de mindegyik megállapítás konkrét motorral megszerzett tapasztalaton alapul. A Jawa 350 TS például kényelmes volt és megbízható, jól ültem rajta 150 km után is, ment, amennyire kellett. Ellenben 7 liter felett evett, amikor tartósan 100 km/h felett ment, és szeretett ott menni. Az Innova 2 liter alatt fogyaszt 100 km-en, de nem az én geometriámra van tervezve. A CB500S megy, mint a távirat, de 3000/perc alatt csúnyán rángat, és 100 km után nem jó ülni rajta, előre lejt a nyerge. GS500 ugyanez,kicsit darabosabban előadva. A VTZ 250 alapgázról elindul, megy, mint a malac, de csak térdben-könyökben összehajtva férek el rajta, és 80 km/h felett emeli le a súlyt a csuklómról a menetszél. A CX500 szép, dübörög, de tankja széles, terpeszben ülök, a kormány messze van, a jobb szelepfedél égeti a térdvédőt, a ventilátor epilálja a jobb lábszáramat.

A fentiekből sok az egymást kizáró feltétel. Elindultam a négyütemű vonalon. Motorszerű külső, két henger, V vagy boxer. Dübörögjön, azaz legalább 150-200 cm3 hengerenként. A VX800 dübörög, de nagyobbacska és vízhűtéses. A BMW-k műszakilag nem rosszak, de nem bírom a zöld műszerfalat motoron. Meg drága is. Guzzi? Alkatrész inkább olasz vonalon, és nem olcsó. NTV650? Nem tetszik. Morini 3-1/2? Ritka, honnan szerzek hozzá alkatrészt? Ahogy ezt végiggondoltam, bevillantak a szovjet boxerek.

A történelem előtti időkben (1990, emlékszik valaki?) egy havernak M72-je volt. Gyönyörű forma, hátul bakteleszkópok, lapos tank, bordázott hengerfej, tányérnyereg, kézi előgyújtás állítás. Akkoriban kutyába se nézték ezeket a gépeket, nem volt szakirodalom, szovjet szabvány szerinti méretű alkatrész. Mentem párszor a hátsó ülésen lobogva, erősen markolva a kapaszkodót. A haver ki-be járt a karburátorból, küzdött az elosztófejjel és a kúphajtás szimmeringjével... de amikor négyesben alapgáz körül felpöfögött a 20%-os emelkedőn, azt jó volt látni-hallgatni.

Kicsit körülnéztem a témában. Oldalszelepelt motor nem kell. Ahogy én használnám, gyakran kellene beégett szelepet csiszolni és tankolni. Szerencsére vannak felülszelepelt konstrukciók. Olyan Uralt mai napig gyártanak. A 650-es gömböc tankja nem tetszik, a félagyas fék sem tűnik határozottnak. Ellenben ott a Dnyepr. Már nem gyártják, de alu a henger és pár típusa teljesen bohókás módon modernista forma. Már ahogy a kocka Lada (2105) modernista. Laticell egybenyereg, tele agyas kétkulcsos fék, magas tank, lemezből préselt műszerfal... kell. 

Szólj hozzá

Dnyepr MT10