2025. már 14.

176

írta: bervas
176

Elballagtam főtengely centrírozó emberhez információért.

Mint kiderült, maga a centrírozás viszonylag könnyen végezhető dolog. Kell néhány vaksúly a főtengelyre, aztán feltenni a mérőgépre, megpörgetni, és faragni belőle, ahol kell. Mondjuk a mérőgép csak 4000/percig képes felpörögni. Szerencse, nekem 3200/perc körül van a világ vége, az belefér a tartományba. Meg aztán kellenek vaksúlyok, valamekkorák. Abban maradtunk, hogy ha ez megvan, akkor menjek vissza, és racionális időn belül, racionális összegért meglesz a centrír. Ja, vigyek lendkereket is, mert azzal együtt is megnézik. Szovjet technikát ismerik, nem lepődnek meg semmin.

Ebből kifolyólag az volt hátra, hogy megnézzem, mekkora vaksúly kell, miért és hova. Szerencsére nem az egyetlen vagyok, aki 650-es boxerrel szenved a világhálón. Egy osztrák sorstárs már végigcsinálta a centrírt, és alaposan dokumentálta. A vaksúlyok kapcsán valamit nem értettem, mit miért csinált, úgyhogy utána számoltam. A hit szép dolog, az utána számolás meg hasznos. Kibányásztam a tartalék blokk főtengelyét és lemodelleztem az ellensúlyokat, hogy meglegyenek a súlypont helyek és tömegek. A korábbi mérésekből megvannak a hajtórúd és dugattyú tömegek. Lemértem a geometriát, és csináltam egy számoló fájlt. Természetesen más számok jöttek ki, mint az osztráknak. Ő valószínűleg nem modellezte le az ellensúlyt, így nem olyan pontos a számítása.

A számítás alapján kijött, hogy a forgó tömegek nyomatékának 100%-a és az alternáló tömegek elsőrendű nyomatékának 33%-a van kiegyenlítve. Elméletileg. Nem hiába kapott rangos kitüntetést a mérnök, aki az önthető főtengely konstrukciót és technológiát kidolgozta Kijevben. Ezek alapján megterveztem a vaksúly konstrukciót, csináltam róla rajzokat. Aztán elmentem az aktuális szaki bácsihoz, mutatni, mi kellene. A bácsi hümmögött, aztán jelzett, szerezzek hozzá anyagot. Felhívtam a vasboltot, ott azt mondták, inkább írjak mailt. Írtam, de nem reagáltak semmit. Aztán másnap elmentem, hogy rákérdezzek, mi a helyzet, megvan-e az infó. Addigra darabolva volt az anyag, fizettem és elhoztam. Nem szószátyárok, de hatékonyak.

Most az anyag leadva a bácsinak. Napok múlva kész. Akkor próba rá a tartalék főtengelyre. Ha minden oké, jól áll rajta, akkor kiveszem a blokkot a motorból újra, és szétszedem megint. Sokadszorra. Pedig most épp nem folyik belőle semmi.

Szólj hozzá

rezgés lendkerék főtengely Dnyepr MT10