155
Nézegetem a szétszedett dolgokat.
A kuplung kiemelő csapágy furata például eléggé szét volt kopva. Látszik a matt szürke kopás a külső részen, ahol a dió járt-kelt, és a horony, amit az edzetlen csapágytányér kitulipánosodása csinált a puha aluban. A horonynak olyan szegélye lett, hogy akadt benne a dió.
Elvittem a fedelet a börzén látott ember esztergályos bácsijához. A bácsi kicsit hümmögött, aztán egy hét alatt, jelképes pénzért megperselyezte. Szép lett, átesik rajta a dió.
A következő téma, amin gondolkodtam, a lendkerék tömítés. Kivettem a lendkereket, mögé néztem.
A háta tiszta, nem látszik folyós olajosnak, csak kuplungporos. A blokk ellenben szmötyis.
A blokk öntvényen a szimmeringtől jobbra a mintázat mintha valami szivárgás lenne, még meg kell néznem. Körben olajos kosz látszik, ez lehet a behajtótengelyről ledobott zsír is. A lendkerék tömítő felületén kicsi horony. Már szereztem tengelyjavító perselyt és masszívabb szimmeringet.
Ami jobban zavar, az a lendkerék alatti blokkrészen álló zsír. Nem tudom eldönteni, hogy a váltó hátuljától folyik előre, vagy elölről hátra.
A váltó bemenő oldala elég száraznak tűnt, szárazabbnak a blokknál. Ott nem tűnt gyanúsnak a szimmering.
Most, hogy kint van a lendkerék, nézegettem kicsit. Az a jelenség, hogy 2500-3000/perc fordulaton ráz és rezeg a masina. Mindkét lendkerekemet megnéztem. Egyetlen centrírozó furat van rajtuk, lendkerékről lendkerékre más mélységgel. Az a terv, hogy elküldöm centrírozni a kereket, hátha segít. Évekkel ezelőtt már a generátor forgórész centrírozása is érezhető javulással, rezgés csökkenéssel járt.
Felhíttam egy közeli embert, aki a cég honlapja szerint mindent centríroz, kg-os mérettől tonnásig. Amint megtudta, hogy kúpos az agy, sűrű vakarózásba kezdett, mert ahhoz felfogó tengelyt kell készíteni, és az esztergályosa a szűk keresztmetszet. Ennek okán elballagtam régi kollégához, és már gyártódik a felfogó tengely.
Amíg történnek a dolgok, nézegetem tovább az olajos vasakat.