156
Ha már minden szanaszét volt, nekiláttam nézni a tengelyeket. Gyanús volt, hogy kicsit darálós hangú a váltó. Lehet, a fogaskerekek hézaga változik a tengelyek görbesége miatt.
Ez a bemenő tengely szétszedve. Három fogaskerék anyagából készült. A negyediket szilárd illesztés tartja, az ötödiket szilárd illesztés, íves retesz, meg körmök a másik kerékhez. Elég komplikált dolog. A szétszedett tengelyt feltettem az öreg esztergára, és ráeresztettem a mérőórát. 0,1 mm ütést mértem a végén. Ez akár a tokmány ütése miatt is lehetett.
A kihajtó tengely kacifántosabb. Itt perselyen forognak a kapcsolható kerekek. A perselyek közül három valami öntöttvasféle, a negyedik bronz. Nem tudom, gyári-e, vagy már matatott itt valaki. A kerekeket kapcsoló persely köti a tengelyhez. A persely kapcsoló agyon csúszik, amely két íves retesszel kapaszkodik a tengelybe. A 3-4 fokozat agya stabilan, szorosan ült, az 1-2 fokozaté nem annyira. Valószínű, a megrakott oldalkocsis üzem előző életében nem tett jót neki. Úgy gondolom, így 200 kg-mal könnyebben még bírni fogja egy darabig. Ezt a tengelyt is megmértem, és ennek az ütése is 0,1 mm mértékű volt.
Ha már itt jártam, kimértem a tengely végén a gömböt, ami a kardántengelyt központozza. Eléggé ütött a kardán eleje, akár ez is okozhatta. Itt 0,5-0,6 mm volt az ütés. Masszívan edzett anyag, úgyhogy turbómaró köszörűvel próbáltam körkörösre munkálni a felesleget. Addig forgattam és csiszitoltam, míg itt is 0,1 mm-en belül lengett forgatáskor az óra mutatója.
Megszámoltam a fogaskerék fogakat, néztem áttételeket. Minden szigorúan gyári. Ennek örülök.