2021. sze 26.

112

írta: bervas
112

Számolgattam az elmúlt napokban.

Ha az olaj lötyög melegen a kanyarokban, akkor nagyon melege van. Nézegettem, mit lehet tenni a meleg ellen. Négyféle olajat néztem, a 0W-30-tól a 20W-50-ig, de nem rózsás a helyzet. Ha az olaj meleg, alig van különbség a viszkozitás között. A 30-as 9 mm2/s körül van az 50-esek 17 mm2/s körül. Ártól, típustól függetlenül, adatlap szerint, 100 °C-nál. Ha a hengerfej 130 °C-os, a blokk meg 70-80 °C, akkor az olaj simán lehet 100 °C. Olaj viszkozitás módosítással nem sokra megyek.

Ami izgalmas, az a töltet növelés. A felvett hőmennyiség a tömeg, fajhő és hőmérséklet emelkedés szorzata, ahogy azt általánosban tanultuk. Kiszámoltam, 20-ról 100 °C-ra melegedve mennyi hőt vesz fel az olaj. Aztán megnéztem, nagyobb olajtöltettel mi történik ugyanennyi felvett hő esetén. Úgy tűnik, fél-egy kg plusz jelentős hőmérséklet csökkenéssel jár, akár 60-70 °C-ra esik az olajhőfok. Elővettem a nagy kartert és kiköböltem. Durván egy kg olaj fér bele, ennyivel nő a töltet. Ez akár jó is lehet, a bordázott alu hűtőhatásáról nem is beszélve.

Azon is gondolkodtam, honnan megy a hő az olajba. Alapvetően két forrás van. Az egyik a hajtórúd csapágyak, mivel siklócsapágyak. A másik a hengerfejek. A 750-es blokknál a kompresszió is kicsi, a hajtórúd is görgős csapágyas, a töltet elég. Itt meg nem. Ezért írja a kezelési könyv, hogy 60-as tempó felett csak óvatosan, rövid ideig. Én nem úgy szeretném használni.

Szólj hozzá

melegedés kenés Dnyepr MT10