2020. dec 13.

87

írta: bervas
87

Utángyártott alkatrész blues

Az úgy volt, hogy kattogott valami a jobb hengernél, meg vacakolt a jobb karburátor. A kattogás a szeleptőke csere után jött elő, úgyhogy ott lehetett a probléma.

Lassan a sokadik kört futom ugyanolyan algoritmus szerint, úgyhogy kezdenek kirajzolódni a mintázatok:

  • a gyári méret több évtized használat után "valamilyen"
  • az utángyártott alkatrész anyagminősége és gyártási minősége, mérete szintén "valamilyen"
  • a kettő egészen ritkán passzol, és amatőr szerelő esetén az alábbi képen látható eseményekhez vezet

dsc06655b.jpg

Emlékeztem rá, hogy kicsit kopogtatni kellett befele a szeleptőkét, de erre nem számítottam. Kiszedni nem volt elég a szokásos mágnes. Dupla mágnes kellett, meg csavarhúzós noszogatás. A balos, kopott tőkébe szó szerint belerágta magát a vezérműtengely bütyke. Mivel a vezérműtengelyen nem látszott kopás nyoma, ezért az utángyártott tőke valószínűleg nem volt megedzve. A jobbos tőke már forgott, de gömbösre kopott a vége bütyök forgatása miatt. A rendszer kb 3 órát üzemelt.

A probléma többes. Egyrészt eltérnek a szeleptőke furat méretek a blokkban. Másrészt amatőr vagyok, nem figyeltem, hogy a szeleptőkék akkor jók, ha kézzel betolhatóak a helyükre. Harmadrészt az eredeti szeleptőkék edzett végfelülete kicsit kezdett pittingesedni, túl a akartam precízkedni a dolgot. Negyedrészt az utángyártott, szeleptőke alakú fémdarabok átmérője szór, anyagminősége kétséges, stb. Ötödrészt az ukrán konzerváló zsírban valami edző só féle, meg kovács spén bújt meg az olajgyűjtő zsebek sarkában.

Amikor a szeleptőke működik, nemcsak oda-vissza csúszkál, hanem a bütyök forgatja is. A zsebek meg gyűjtik az olajat, és ezek kenik a hengerfejeket, illetve a zseb lefele fordultakor saját magukat. Ha a meleg oldja a köves zsírt, a rezgés kiengedi a spént, az meg lefele fordulva profin odaszorul a szűken forgó acélelem és az alu blokk közé. Ezen nem segít az utángyártott zseb pengeéles peremkialakítása.

Szerencsére mindig elrakom a gyári alkatrészeket, mert ki tudja. Most is ezeket vettem elő. Természetesen más a kialakításuk, a megmunkálás minősége, a nyomórúd fészek gömbsugara, és sajnos a kopottsága is. Hős Sir Robinként bátran visszatettem a balos hengerhez az utángyártott tőkéket, aztán pár óra múlva meglátom, mi lesz. A biztonság kedvéért kikotortam, kireszeltem a zsebeket, és legömbölyítettem a peremek élét.

Pici olajban, cuppanósan ment minden szeleptőke a helyére. Mágnessel ellenőriztem, szépen ki lehet húzni őket.

Sokadjára is összeraktam a hengerfejeket. Csodák csodája, egyből lett rendes, stabil szelephézag. Több rárúgás esetén minden korrektül maradt a helyén, 10-15 század között.

Hogy a szelep mizéria megoldódott, jöhetett a jobbos karburátor. Kivettem az alapjárati csavart, belenéztem a furatba. Nem kellett volna. Elővettem az M6-os finommenetes metszőt, és szaporán emlegettem a kínai szakmunkást meg a technológust, aki ilyen anyagba ilyen munkát végzett. A csavar hibátlan volt, de a  karbu anyaga nem az igazi. Közben ki kellett venni az új úszót:

dsc06656b.jpg

Első ránézésre semmi furcsa, csak pár köbcenti benzin úszik a belsejében. Ezekkel az úszókkal nekem nincs szerencsém. A kínai réz is kilikad, a kínai műanyag is. Szerencsére az elpakolt 2 pár karburátorban még ott volt az eredeti ütött-kopott orosz réz úszó. Azt vettem elő, mert stabilan működött.

Mindent összeraktam, próbáltam indítani. Érdekes módon hamar indult. Megszűnt az éktelen csattogás jobb oldalt, úgyhogy sikert érzek. A karbu sem eresztett, pisilt, úgyhogy az orosz tűszelep is jó. A karburálás természetesen megint elment az erdőbe, mert eddig a likas úszóhoz volt hangolva. Öt perc levegőcsavar tekergetés után volt stabil alapjárat, és kellemes gázreakció jobb- és baloldalt. Egészen jó kedvem kerekedett, olyan szépen, minimális mechanikai zajjal ketyegett a motor. Boldogság.

Most várom, legyen egyszer 10 °C, meg valamennyire száraz úttest tesztelni. Addig eldöntöm, hogy hogyan melegítem meg a motort az olajcseréhez, merre bújik a kopadék, meg feltegyem-e cserekor a nagyméretű, bordázott olajteknőt, aminek a belét kicsiszoltam ugyan, de az öntőhomok még pereghet belőle.

Szólj hozzá

szelep úszó szelephézag karbu Dnyepr MT10 szeleptőke