2019. júl 29.

17

írta: bervas
17

Megvan a hiba, tényleg

Gondolkodtam pár órát, hogy lássak neki a vezérlés ellenőrzésének. Ahogy néztem a teret a vázban, úgy tűnt, blokk kiszedés nélkül is meg tudom oldani. Úgy is lett.

Csupán a komplett gyújtást kellett kiszedni: trafó, vezetékek, megszakító ház, aztán levenni az első deknit, aztán tálcával felfogni a kicsurgó olajat, aztán levenni a centrifugál szűrőt. Felemeltem a szerelőlámpát, ránéztem a pozíció jelölésekre. Természetesen minden a helyén volt.

dsc05857b.jpg

Muszáj volt gondolkodni kicsit.

Jobb ötlet híján ránéztem a tartalék blokkra, amibe beraktam a maradékokat. Azt is kibontottam, pozícióba raktam, ahogy a motorban volt. Hoppá, eltérést láttam. Talán most!

dsc05856b.jpg

Nem. Most sem.

Csupán a könnyítő furatok mintaosztása volt eltérő a vezérműtengely fogaskerekében. Minden más azonos, jelen.

Felső holtpont jelről átállítottam gyújtási helyzetbe a rendszert. Itt is megnéztem a pozíciókat a két blokkon. Minden passzolt. A pozícionálás tehát rendben. De akkor mi a nem jó?

Amíg gondolkodtam, megszüntettem egy olajszivárgást a vezérműtengely szimmering háza alatt.

Kínomban ránéztem a tartalék blokkban levő, szörnyen tákoltnak tűnő megszakító házra és röpsúly rendszerre. Feltettem a helyére a tartalék bütyköt. Szemmel láthatóan máshogy állt, mint az új utángyártott. Tíz percet eljátszottam vele, és még mindig másképp állt, mint az utángyártott. Kicsit kivakartam a koszból. Kerestem tákolás nyomát, de nem találtam.

dsc05859b.jpg

dsc05860b.jpg

Eljátszottam ugyanezt a megszakító házzal is. Szemre pont olyan volt, mint a kínainak tűnő utángyártott. Csak éppen ebben ott volt a gyártási dátum. Meg rendesen be lehetett akasztani a kondenzátor leszorító rugóját. Meg egy centivel hosszabb volt a kondenzátor benne. Meg rendes labirint védte az olajfelhordás ellen a vezérműtengely körül.

Lepucoltam a kondenzátort. Kimértem, jónak látszott. A megszakító kalapácsot kivettem. Pár tíz évnyi cundert lepucoltam róla. A tengelyét megolajoztam, a házat kipucoltam. A helyzetét beállítottam, ne félig csapkodja az üllőt. Érdekes, hogy ezen finoman lehetett állítani a hézagot, nem úgy, mint az utángyártotton.

Szétszedtem a röpsúly rendszert is, hogy kicsit elpucoljam. Rosszul tettem, mert alig bírtam rendben összerakni utána. Bármennyire tákolt-szegecselt-hajtogatott volt első látásra, erősen gyárinak tűnt. A bütyökröl lecsiszoltam a nagyja rozsdát.

A két röpsúly-bütyök egységet egymás mellé téve látszott, hogy a bütykök helyzete más a hajtó poligonhoz képest. Ez lehetett a fő hiba. Uff.

Az utángyártott egységet addig bámultam, míg megtaláltam, hogy lehet szétszedni és 180 fokkal elfordítva összerakni. Így már nagyjából passzolt a két relatív pozíció.

dsc05863b.jpg

A biztonság kedvéért elbáboztam a bontott blokkokon a gyújtás helyzetet a megszakító házakkal és a röpsúly egységekkel. Így már úgy tűnt, pozícióba lehet forgatni a házakat.

Ezek után visszaraktam az első motorfedelet. Utána hosszú tíz perceket töltöttem a kormánnyak alatt guggolva. Feltettem a gyári megszakító házat. Aztán kiderült, pozícionáló orra van, nem lehet teljes íven elfordítani. Pár perc, és már nem volt orra, fordult végállástól végállásig. Aztán feltettem a gyári röpsúly egységet. Úgy tűnt, nincs a helyén, már megint. A házat végállásba tekerve sem tűnt jónak. Feltettem az utángyártott röpsúly egységet. Szemre ugyanúgy állt a bütyök, mint a gyári. Végállásba tekertem a házat. Ja, ezen nyitni is kell a röpsúlyokat. Azokat nyitva pont jónak tűnt a helyzet.

Ennek megörülve beállítottam először a hézagot. Érdekes módon ez pillanatok alatt sikerült. Utána ismét elővettem a próbalámpát, kerestem a nyitási helyzetet a röpsúlyok szétfeszített helyzetében. Amint kicsit még feszítettem a röpsúlyokon, meglett a pozíció. Csak két és fél kéz kellett hozzá. Talán most jó lesz.

Visszaraktam a gyújtótrafót, visszakötöttem a vezetékeket. Aztán nagy levegőt vettem. Benzincsap nyit, porlasztókat úsztat, gyújtás, rugdosás. Ötödikre beindult.

A jobb henger stabilan ment, a bal csak durrogott. Leállítottam, kicseréltem a bal gyertyát. Rúgás után mindkét henger szépen elindult.

Mondtam már, hogy viszonylag boldog voltam?

Kicsit tekergettem a karburátorokon, de stabilan ment a két henger, vette valamelyest a fordulatot, alapjáratra utaló jelek is voltak. Ment a töltés, volt olajnyomás. A légszűrő hiányzik, kéri a fojtást.

Aztán a lámpa kapcsolóval játszva kilőttem a biztosítékot. Rövidzár, megint. Át kell nézni azt a kapcsolót. Meg szépen sorban a többi teendőt.

Szólj hozzá

hibakeresés gyújtás állítás szétszerelés Dnyepr MT10