16
Megvan a hiba, talán
Van, akinek egy matematikai sejtés bizonyítása az önfeledt szórakozás. Nekem ennek a vacaknak az életre keltése. A hibakeresés nagyon érdekes dolog. Hogy közben szétesik a berúgó rendszer... megesik. Hogy kilukad az összesen 1 üzemórát nem ment karburátor úszója... előfordul.
Azért be kell vallanom, amikor lekókadt a berúgókar, kicsit én is vele kókadtam. Nem elég, hogy nem indul ez a vacak, még a jó részek is szétmállanak a nagy erőlködésben. Egyszóval, a mai első program a váltó kibogozása volt a vázból. Nem komplikált, ha az ember tudja a logikát. Erre való a szervizkönyv. Szóval:
- hátsó kerék ki, 2 csavar
- előtte helycsinálás a keréknek, 1 csavar
- kardán és kúphajtás ki, 4 csavar és 1 csapszeg
- hardytárcsa ki
- légszűrő ki, 2 csavar
- szívócsövek ki, 2 csavar
- üresjelző kiköt, 1 anya
- km-spirál ki, 1 csavar
- kuplung kiemelőkar ki, 1 csapszeg
- váltó rögzítés szét, 3 anya, 1 csavar
- váltó hátrahúz, van hely, kifordít, asztalra feltesz. Kész!
A berúgó egyébként azért hullott szét, mert egy távtartót rossz helyre tettem. Van ilyen. Most jó helyre került.
Ezek után visszafűztem a váltót a helyére. Egy gond megoldva.
A masina prüsszög és durrog. A bal gyertya száraz, nem akar benzinesedni. Az a henger nem megy. Hibaok lehet a nem záró szívószelep. Becsiszoltam elvileg, de ki tudja. Így hát hengerfej le:
- kipufogó könyök félrehúz, 2 hollander
- szívócsonk elfordít
- karbu leszerel, 2 anya
- szelepfedél levesz, 1 csavar
- himbák kivesz, nyomórudak is, 2 csavar
- hengerfej levesz, 4 csavar
Nézzük mit ír a könyv: öntsünk kerozint a járatokba. Ha 30 másodpercen belül nem szivárog, jó a szelep. Tehát öntöttem gázolajat, néztem az órát. A szívószelep 45 másodperc után eresztett át. A kipufogó szelep 1,5 percnél még vígan tömített. Tehát kivettem a szívószelepet, pasztával szép széles szalagot csiszoltam rá és a fészekre. A kipufogó szeleppel is így jártam el. Majd hengerfej vissza.
Próba, rugdosás, mert most megint lehet. Pöffen, durran, de nem az igazi. Nézzük a gyújtást.
Hézag ellenőrzés. Matatás, mókolás, hézag rendben. Nézzük a jelre állítást. Lendkerék gyújtás jelen. Tekergetem a megszakító bütyköt: csak nem akar nyitási helyzet közelébe állni. Raknám össze a hajtását: nem adja ki. Addig legózom máshogyan, míg jó lesz. Ellenőrzöm könyv szerint próbalámpával: nyitás jelen.
Próba, rugdosás, semmi. Még csak nem is pöffen. Gyertyát kiveszem: szikrázik. Jobb karbuból ömlik a benzin. Leveszem az úszóház fedelet: úszó az akna mélyén. Kiveszem, mozgatom: visszasüllyed alulra. Ez kilukadt. Megrázom: lötyög a belsejében a benzin. Az új úszónak.
Sebaj, előveszem a karbu javítókészletet. Van benne úszó, stimmel a tűátmérő, csak... a hossza nem. Kiveszem a régi karbu málló úszóját: hosszra jó, a tűátmérő nem. Tűcsere, megy a régi úszó az új helyére. Még egy gond megoldva.
Próba, rugdosás, pöffenés, semmi. Nézzük újra a gyújtást. Lendkerék gyújtás jelen. Nyitási időpont valahol máshol. Még egyszer megnézem: nem stimmel. Megállok, gondolkodok.
Eszembe jut a CZ 477, amivel pontosan ilyen gondom volt. Az a bitang indult néha, ment is szépen, csak véletlenszerűen megállt, és akkor sok tologatásra vagy elindult, vagy nem. Azt kínomban eladtam, és a vevő jött rá, hogy a főtengely csap forog melegen a sonkában.
Egyszóval: a lendkerék jel és a bütyök hajtás közötti kinematikai láncban valami elszabadult. Ez biztos. Mi lehet:
- lendkerék íves retesze
- főtengely fogaskerék íves retesze
- vezérműtengely fogaskerék íves retesze
- valami trükkös dolog, amire nem gondolok
Ha a vezérműtengely nagyon arrébb menne, akkor a szelepeknek akadni kellene. De nem akadnak. Egyszóval, nem tudom, mi lehet a galiba. Ki kell venni a blokkot, és megnézni. Újabb 1-2 nap szerelés.