2025. júl 10.

192

írta: bervas
192

Félsiker is siker, örülök neki. 

Az van, hogy egy délelőttöt a km-órákkal töltöttem. Kivettem az épp motorban levőt. Megkerestem a fúrógépet, meg a bites dobozból a spirálnak megfelelő négyzetes fejet. Pörgettem a fúrógéppel az órát és gondolkodtam. 

Volt egy jól mérő órám, aminek döglött volt a mágnes csapágya. Volt egy ép csapágyú órám, ami nem akart 80 felett mutatni. A két óra belső szerkezete 80%-ban azonos. Nekiláttam csereberélni az elemeket, és próba pörgetéssel nézni a hatást. A nyerő kombináció az lett, hogy az alkatrésznek vett óraházba átépítettem a pontos óra mágnes tengelyét, mágnesét és lemezharangját. Mint kiderült, mm nagyságrendű különbségek vannak az egyes elemek között, úgyhogy még a gyári alkatrészek sem egyformák a km-órák belsejében. Öt-hat szétszerelés és összerakás, meg ellenőrző pörgetés után úgy gondoltam, jó lesz az óra. Azóta gps-sel ellenőriztem: jó lett. Úgy tűnik, az alkatrész órának teljesen más méretű a lemezharangja, és a rugó előfeszítése is eltérő. Arra is rájöttem, hogyan kell a mutató tengely csapágyazásán állítani, de nem segített. Lényeg, a motorban levő óra jó. 

 A karburátorral kevesebb a sikerélményem. Léptettem erre-arra a gyári súbertűt, aztán léptettem az utángyártottat. Hatás nincs, a gyertya közepe cicaszőrösen kormos. Illetve van hatás, mert a levegőcsavarral mindig utána kell menni egy-egy súbertű helyzet módosításnak. Valószínű, nem a súbertű és nem a levegőcsavar a hibás. Az utángyártott súber egyik fele szerintem nem méretpontos. Ezt fogom legközelebb tesztelni. 

Kellett nekem nyöszörögni az ingadozó alapjárat miatt... Most az atomstabil, de minden más elmászott attól felfelé, egészen harmad gázig. 

Szólj hozzá

karburátor km-óra Dnyepr MT10