2025. ápr 19.

180

írta: bervas
180

Mentem egy kört a motorral. A tapasztalások érdekesek.

Az elmúlt napokat intenzív motorépítéssel töltöttem. Ennek köszönhetően ma délben már ment a masina. A generátor fogaskerék hézaga szűkre sikeredett, azon kellett állítani, más rendben. A bal karburátort síkba reszeltem újfent, és bepasztáztam, hogy lássam, mennyire képes tömíteni a Loctite 510 paszta. A hengertalp alatt masszívra sikeredett, itt nem tűnt jónak elsőre.

A kenési rendszer feltöltése nem volt egyszerű. Vagy ötvenet kellett rúgni a gépen, mire felkapta a szivattyú az olajat, feltöltötte a centrifugál szűrőt, kikapcsolta az olajnyomás gomba visszajelzőjét, feltöltötte a főtengelyt, eljutott a hajtórúd csapágyakhoz, és a főtengely is könnyen kezdett pörögni. Akkor viszont olyan masszívan megmaradt a nyomás, hogy öt-hat percig tartotta az értéket.

Szóval pöccre indult a gép. Melengettem kicsit, járattam, és egész komoly, csendes alapjárata lett, műszer szerint 950-1050/perc között. Amikor már megfelelően melegnek gondoltam, felpörgettem 3000-3500/percig, hogy lássam, mi történik. Jelentem, nem tűnt nagyon rezgősnek, legalább is a kormányon nem volt világ vége, és nem ugrált a motor a betonon.

Cseréltem kuplung bowdent. Az öt év alatt, amióta játszok a géppel, ez az első olyan bowden, ami láthatólag nem Ukrajna alsón készült. Ezt lehet tekerni, állítani a kuplung kiemelő karban, és nem csúszik ki a külső vége a szorító perselyből. Cserébe az első úton nyúlott 5 mm-t, ilyen az élet.

Az természetes, hogy csak kézzel húztam meg a karteren az olajleeresztő csavart. A csöpögés időben feltűnt, és még indulás előtt meghúztam rendesen.

Út közben érdekes volt a gép viselkedése. Valahogy közép tartományban nem olyan lelkes, mint eddig volt. Lehet, az előgyújtás túl kevés neki, még állítani kell. Ellenben 100-120 között gyönyörűen megy, feltűnően kellemesebben, mint eddig. Ami a rezgést, illeti, köszöni, van. Egy erősebb zóna van 60 km/h körül, aztán kicsit gyengébben rezeg 70 körül, és 80-tól csillapodik.  A rezgés amplitúdó nagyjából a felére esett, az irány tehát jó.

Még a kuplung lemezeit nem centríroztattam, azok lehetnek problémásak, aztán minden más. Váltó tengelyek, például. Szerencse, van másik váltóm, viszonylag ép tengelyekkel. Lehet tovább keresgélni.

A többi csak idő és türelem kérdése.

 

Szólj hozzá

oldtimer rezgés Dnyepr