2020. jún 27.

64

írta: bervas
64

Szép lassan, lépésről lépésre alakulnak a dolgok. Például megcsináltam életem első hordképét. Igaz, csak kék ceruzám volt, de működik a dolog.

dsc06348b.jpg

Azt mutatja a maszat, hogy a kis kúpkerék elején dolgozik a nagykerék, és amikor kell, majd hátrafele fog növekedni a kontakt folt. Nagy boldogság ez nekem.

A nagy kúpkereket úgy központosítottam a lötyögős agyon, hogy hézagoló lemez csíkokkal állítottam koncentrikusra. Két hosszú csík egymással szemben az agy és a kerék között, és elvileg koncentrikusnak kell lennie a helyzetnek. Meghúztam a csavarokat 30 Nm-rel, majd kivettem a hézagolókat. Innen remélhetőleg ez nem mozog sehova.

dsc06352b.jpg

Hogy ez megvolt, összeraktam a kúphajtást, immár sokadszorra. A kiskerék szárán a furaton reszeltem volna kicsit, de igen keményre van edzve. Jobb híján a kardán agyon reszeltem, hogy szépen álljon az ék a hézagolás után.

dsc06353b.jpg

Ellenőriztem, hogy a kardánkereszt zsírzószeme rendben van-e. Régebben egyszer ez esett ki:

dsc06354b.jpg

Hogy ez megvolt, jöhetett a váltó kihajtás. Kivettem a kardánvillát, a Hardy-tárcsát. Már két villám van. Megpörgettem őket az esztergában: egyik jobban üt, mint a másik:

dsc06357b.jpg

Ugyanez volt igaz a kardántengelyen levő villákra. Jobb híján kiválogattam a kevésbé ütő darabokat, és reménykedek a jó szerencsében.

A váltó kihajtó tengely belsejére feltettem az O gyűrűt, amely belülről tömíti a kihajtó bordázatot:

dsc06362b.jpg

A biztonság kedvéért a szimmeringet is kicseréltem.

A kúphajtást először kézzel próbáltam hajtani. Elég szépen, minimális játékkal dolgozott. Egy ponton akadt, de kézzel át tudtam hajtani. Úgy tűnik, van egy osztáshiba a rendszerben. Mivel nem tűnt nagynak a probléma, és úgy tűnt, összekopik a dolog, mindent összeraktam.

Először üresen járattam a motorral a kereket. Hangja nem volt, csak kicsit rezgett, ahogy az osztáshiba kezdett dolgozni a rendszerben. Aztán jött a próbakör.

Ez az áttétel érezhetően hosszabb. Jobban forgatni kell a motort váltás előtt, és jobban vissza kell váltani lassításkor, körforgalomban. A kúphajtás hajtáskor és motorfékkor egyaránt csendes, tehát valószínűleg jól hézagoltam ki. Éppen kezdtem magamnak örülni, amikor 11 km után megszűnt dolgozni a kuplung. Válthattam bárhova, nem vitte át a teljesítményt.

Gondolkodtam egy sort, miközben a mentésre vártam. A berakott kuplung tárcsákon a súrlódó betét sima ragasztással volt rögzítve az acél tárcsán. Ahogy az osztáshiba dolgozni kezdett a rendszerben, nyomaték impulzussal terhelte a ragasztót. Az impulzus sor megszakíthatta a ragasztót. Most tehát jó minőségű, sütött súrlódó betétű kuplung tárcsát keresek. Ha meglesz, kibontom a rendszert és cserélek gyorsan egyet.

A hátsó kerékkel is kezdeni kell valamit. Úgy tűnik, tengely irányban hézagolni kell, mert a tengely meghúzásakor nekinyomódik a kúphajtásnak, és dörzsöli a gumi a kardánt.

Szólj hozzá

kardán kuplung hézagolás járatás Dnyepr MT10 kúphajtás