63
Az van, hogy tele a hóbakancsom a német technika 1939-es állásával, meg annak brezsnyevi szovjet értelmezésével. Egy órát töltöttem a kúphajtás szétszedésével. Másik egy órát azzal, hogy megértsem mit is kell hézagolni és hogy.
Egyelőre illusztrálok. Ez a régi és az új kis kúpkerék:
Szemre nincs nagy különbség, csak annyi, hogy minden máshogy esik. Ami itt fontos, hogy a fenti régi kis kúpkerék vége meg van hasogatva ott, ahol a támcsapágy volt rajta. két lehúzó meg egy satu kellett, hogy a csapágyat leműtsem róla.
A nagykerekek is egyformák első ránézésre:
Aztán a helyére próbálva kiderül, hogy a belső vezető átmérő el van baltázva az új keréken. Van vagy egy tized mm játéka radiálisan, míg az eredeti feszesen préselődik a helyére. Ebből vagy baj lesz, vagy valahogy kiközpontozom. A kerekek magassága is eltérő, bár ugyanarra a felületre fognak felfeküdni. Ami meg szintén nem egyforma, az ez:
Fent az eredeti, lent az új. Szemre egyforma, míg el nem kezdjük számolni a meneteket. Merthogy a felső 1-es emelkedésű, az alsó 1,25-ös. Ez azt jelenti, új acélcsavarokat kell szereznem.Meg azt is jelenti, az eredeti nagykerékben megvan a 6 db teherhordó menet, míg az újban csak 5 db fér el. Alighanem fog kelleni a menetrögzítő, hogy ne rázódjanak ki a a csavarok.
Ahogy ezen túllendültem, nekiláttam gondolkodni, mit hézagolok és hogyan. Fél óra töprengés és próbálgatás után kikristályosodott az alábbi:
- A kis kúpkereket a száránál tartja a kétsoros golyóscsapágy. Ezt előre-hátra mozgatva lehet játszani a helyzetével a kapcsolódást illetően. Most beütöttem koppig a csapágyat, legyen meg a kezdő helyzet.
- Kicsivel később arra is rájöttem, hogy a kúpkereket a csapágyban egy ékkötéssel a kardánvilla tartja a helyén. Ehhez egy kupac hézagoló alátéttel be kell állítani azt, hogy az ék már átmenjen a villán meg a kúpkerék szárán, de még ne essen át rajta. Nem egyszerű. Az alátétek 0,6 mm vastagok, a szár utángyártott, úgyhogy még nem sikerült elfogadható helyre állítani. Valószínűleg a furat sem merőleges a kúpkerék tengelyére, mert csak egyik oldalról akaródzik rendesen beállni a helyére.
- Harmadik hézagolási lehetőség a nagykerék helyzete a tengelyen. Ezt majd akkor tudom tesztelni, amikor meglesznek hozzá az új csavarok.
A logikai sorrend az, hogy először a kiskeréken a csapágy összefeszítését kell beállítani. Ez egy pozíció. Másodszor a kiskerék helyzetét kell beállítani a házban valahogy, például így:
Harmadszor a nagykerék hézagolásával kell foglalkozni, ha van valami hozzávetőleges helyzet. Aztán összegördítés, hordkép mérés, majd igazítás a kistengely-nagytengely elmozgatásával. Nem lesz egyszerű, ha egyszer odajutok.