2019. aug 01.

20

írta: bervas
20

Csendes matatás

Kerestem csavart, hogy a félig elengedett indexe visszarakjam a helyére. Búra le, vezeték ki, izzó ki, konzol le, csavarozás, majd minden fordított sorrendben vissza. Elment vele vagy tíz perc.

Aztán a karter csavarokat ellenőriztem. Mostanra zsugorodott a parafa tömítés, olajat és hőt kapott bőven. Lehetett húzni a csavarokon, hol többet, hol kevesebbet. Ez is megvolt másik tíz perc alatt.

Utána nekiláttam a légszűrő házának. Itt az a gond, hogy két hernyócsavar szorítja a helyére a házat. Az évek során mély krátereket erőltettek a kerek lemezpalástba. Ez megvezette a házat, és emiatt nem ült fel a tömítő pereme a háznak a váltó tetejére. A dolog azért problémás, mert tömítés híján a rendszer a szűrőt megkerülve szív levegőt, emiatt nincs fojtás, a karbu vacakolni fog. Nem véletlen jár most is alig nyitott fojtótolattyúval szépen a gép. Ha nyitom a tolattyút, leáll a motor.

Lemezhengerből nehéz a pontszerű befele horpadásokat kiszedni. Kalapáccsal nem férek közvetlenül hozzá, és sablonom sincs hengeresen ellentartani a vékony lemezt. Szerencsére a horpadások egymással szemben voltak. Adta magát, hogy belülről kifele feszítve lehet csökkenteni őket.

Gondolkodtam egy napot, míg eszembe jutott, hogy van nagyobbacska hosszú anyám. Azon van annyi menet, hogy kiadja a horpadások mélységét. Beletekertem egy passzentos hosszú csavart, és a rendszert a hengerbe helyezve nekiláttam kifele feszíteni a horpadásokat. Azt tapasztaltam, hogy az anya körül simul a lemez, a csavar feje csak pontszerűen ellentart. Amikor az anya oldali hupli kisimult, kikerekedett a palást, megfordítottam a csavar, és a másik oldalt támadtam az anyával. Az a rész sokkal jobban meg volt gyötörve. Kicsit kocogtatni kellett dornival a paláston kívülről a csavar fejét, hogy a lapulás meginduljon az anya oldalán. Aztán ott is simult minden, mint a parancsolat.

Amikor azt az oldalt is kellően simának ítéltem, bepróbáltam a házat a helyére. A ház szépen felült a körtömítésen. A hernyócsavarokon alig kellett tekerni, mintaszerűen szorították a vékony lemezhengert. Megrángattam ellenőrzésképp a házat, stabil volt. Ez akkor rendben.

Ki kell még mosni a szűrőbetétet és a szűrőfedelet, aztán megnézni a terelőlemez helyét. Holnap talán összeáll a légszűrő, és kiderül, megy-e a masina nyitott tolattyúval.

Szólj hozzá

index légszűrő rögzítés Dnyepr MT10