2021. sze 11.

110

írta: bervas
110

Ideje volt ránézni a generátorra. Amikor beindítottam a motort, finom amperszag jött belőle, és ugyanúgy nem volt töltés, mint hazajövetelkor. Az akku 12 V körüli értéket mutatott, egyértelműen nem volt töltés.

Először is kivettem a generátort. A motor katonai gépnek készült, minden gyorsan és egyszerűen bontható. Már ha hozzá lehet férni a bowdenektől és benzincsövektől.

dsc07161b.jpg

A generátor nagynak látszik, de az érdemi része elég rövid, a hossz 30-40%-a. A hátulja szép préselt lemez kupak, nagy CCCP felirattal:

dsc07163b.jpg

Azért ennyi lik rajta, mert itt kapja a hűtőlevegőt az egyenirányító diódasor. A hűtésért műanyag ventilátor felel:

dsc07167b.jpg

Alatta a mindenféle részegység: textilbakelit csatlakozó panel, műanyag kefetartó...

dsc07166b.jpg

A kefék jóféle bronzkefék:

dsc07169b.jpg

Itt laknak a diódák is:

dsc07172b.jpg

Minden csavarral rögzítve, gyorsan és könnyen szerelhető, cserélhető. Minden fázis egyetlen diódát kap, ennél egyszerűbben nem lehet. Az összteljesítmény 180 W, mintegy 3 kg tömegből.

Ahogy bontogattam, bőszen néztem és mértem mindent. A diódasor ép volt, nem volt szaga. Méréskor megvolt a közel 500 Ohm ellenállás mindegyiken záró irányban. Az állórész tekercsek csillagba vannak kötve, ott is minden ép volt, egyforma ellenállásokkal.

dsc07184b.jpg

Már kezdtem összerakni, hogy minden oké, biztos fesszabályzó, amikor eszembe jutott, a forgórészt nem mértem meg. Rámérek a szénkefékre: semmi. Szénkefék vissza ki, rámérek a csúszógyűrűkre: semmi.

dsc07170b.jpg

Ennek a fele se tréfa. Ezek szerint jó volt a fülem, és a forgórészben szabadult el valami. Lehetett miszlikbe szedni a generátort. Ennek kapcsán elmondhatom, nemcsak hülye angolok - angol hülyék, hanem hülye szovjetek is. A forgórész első csapágyát a motorolaj keni, ezért szimmering lakik a generátor belsejében.

dsc07182b.jpg

Némi kopácsolás után az asztalra került a forgórész. Már látszott is a hiba.

dsc07180b.jpg

A tekercselés vége nem bírt magával, és a centrifugális erő hatására elszakadt. Vagy nem is akart szakadni, csak kifűződött, beleakadt az állórészbe, és az szaggatta el.

Szerencsére volt a polcon tartalék donor generátor. Kimértem a forgórészét, az jó volt. Szétszedtem azt is, így már két generátor lakott miszlikbe szedve az asztalon. Az összeszerelés a szétszerelés műveleteinek fordítottja, úgyhogy némi idő után újra kész volt a jó generátor, és összerakódott a donor, majd visszament a polcra. A jó generátort visszaküzdöttem a helyére a blokkba, és próbáltam megfelelő fogaskerék foghézagot állítani. A generátor testében excentrikusan van a forgórész, hogy a testet forgatva a hajtó fogaskerékpár hézaga az orosz pontatlan gyártás bármelyik esetében beállítható legyen.

A motor pár rúgásra indult, és a töltésjelző lámpa pillanat alatt kialudt. Siker!

 

Szólj hozzá

villamosság generátor Dnyepr MT10